توضیح توکلی درباره پرونده ثامن الحجج؛

فهرستی که داشتم ناقص بود، منتشر نکردم

کدخبر: ۲۲۷۵۵۳
اقتصادنیوز: احمد توکلی در واکنش به درخواست عمومی برای انتشار لیست متخلفان پرونده مؤسسه ثامن‌الحجج گفت: فهرستی که به دستم رسیده بود ناقص بود و برای همین در انتشار آن احتیاط کردم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  آذرماه سال گذشته احمد توکلی، رئیس دیدبان شفافیت و عدالت در گفت‎وگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود: «اکثر دریافت‌کنندگان تسهیلات ثامن‌الحجج فرزندان علما، قضات بازنشسته و شخصیت‌ها هستند.» او همچنین هشدار داده بود که اسامی این افراد را منتشر می‌کند.

حالا با گزارشی که روزنامه شرق درباره پرونده ثامن الحجج منتشر کرد و در آن با اسامی اختصاری، نام برخی سلبریتی‌ها را بر زبان‌ها انداخته، این مطالبه شکل گرفته است که احمد توکلی اسامی دریافت‌کنندگان تسهیلات ثامن را اعلام کند.

اما او در گفت‌وگو با ایرنا می‌گوید که در انتشار اسامی این لیست احتیاط کرده است، چراکه نمی‌دانسته کدام‌یک از افراد این لیست بدهی‌شان را تسویه کرده‌اند و چه کسانی بدهکارند.

توکلی ادامه می‌دهد: فرد مورد اعتمادی، لیستی از بانک مرکزی به من داد و گفت اشخاصی که در آن قرار دارند بدهی‌شان را پرداخت نمی‌کنند. من آن افراد را تهدید کردم و البته تهدیدم مؤثر واقع شد و بعد فهمیدم که بدهی‎شان را تسویه کرده‎اند، به همین دلیل فهرست را منتشر نکردم.

** ممکن بود از من شکایت کنند

این فعال اصولگرا اضافه می‌کند، لیستی که آذرماه سال گذشته نسبت به انتشار آن هشدار داده بوده ناقص بوده، چراکه پس از آن لیست کامل‎تری به دستش می‌رسد و متوجه می‌شود که احتیاطش از عدم انتشار فهرست اسامی افراد بیجا نبوده است.

این نماینده سابق مجلس درباره علت عدم انتشار لیست اولیه می‌گوید: نمی‌توانستم کسانی که بدهی‌شان را تسویه کرده‌اند را از کسانی که نکرده‌اند، تفکیک کنم. ممکن بود کسانی که تسهیلاتی نگرفته یا بدهی خود را تسویه کرده‌اند از من شکایت کنند. به همین دلیل و همچنین موانع موجود، بنده به قولم مبنی بر انتشار اسامی عمل نکردم.

** عدم شفافیت بانک مرکزی

توکلی در پاسخ به این پرسش که «برخی گمان می‌کنند انتشار اسامی‌ای چون مجریان تلویزیون نوعی آدرس غلط و راه گم کردن است»، گفت: اطلاعات غلط و ناقص دادن بدتر از اطلاعات ندادن است. الان مسأله مهم‎تری مطرح است، این که بانک مرکزی در تمام گزارش‌هایی که ارائه کرده‎، از گیرندگان تسهیلات به‌صورت رسمی صحبتی نمی‎کند و اطلاعات روشنی ارائه نمی‎دهد.

** انتقاد از بانک مرکزی

او با بیان اینکه «بانک مرکزی تاکنون نگفته است چه کسی، چگونه و از طرف چه‎کسانی به تسهیلات دست یافته است؟»، تصریح کرد: ما علیه مسئولان ثامن‌الحجج و بانک مرکزی اعلام جرم کرده‎ایم تا از صحت اطلاعات مطمئن شویم و اگر صحت اطلاعات ما تأیید شود، می‌توانیم با بانک مرکزی مقابله کنیم.

او همچنین می‌گوید که بانک مرکزی با خست اطلاعات ارائه می‌کند و این اطلاعات برای ارزیابی کافی و اصلا شفاف نیست. او ادامه می‌دهد که اطلاعات ناقص ممکن است ما را گمراه کند و باعث قضاوت نادرست شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید