حذف دلار در ترکیه امکان پذیر است؟

کدخبر: ۲۳۱۹۹۶
اقتصادنیوز: رجب طیب اردوغان گفت این کشور در اندیشه کنار گذاشتن دلار و استفاده از ارزهای محلی در مبادلات با چین، ایران، روسیه و اتحادیه اروپا است.

به گزارش گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، اردوغان در سخنان خود در جمع اعضای حزب عدالت و توسعه ترکیه گفت: این کشور آماده تجارت با شرکای تجاری بزرگ خود یعنی چین، روسیه، ایران و اکراین با استفاده از ارزهای یکدیگر شده و آماده است تا با کشورهای اروپایی نیز وارد پیمان‌های پولی و تجاری مشابه شود.

وی بار دیگر به نرخ بهره تاخت و آن را ابزاری انتفاعی خواند که باید تا حد امکان پایین نگه داشته شود: نرخ های بهره باید در پایین ترین حد نگه داشته شوند چرا که ثروتمندان را ثروتمندتر و فقرا را فقیرتر می‌کنند.

بانک مرکزی ترکیه در هفته‌های گذشته تحت فشار بوده است تا برای مقابله با تورم بالا و سقوط ارزش لیر، نرخ بهره را افزایش دهد.

اقدام آمریکا در افزایش ۲برابری تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از صادرکنندگان ترک که به دنبال بازداشت یک کشیش آمریکایی در ترکیه به اتهام جاسوسی انجام شد، باعث شده تا روند کاهش ارزش لیر و بورس ترکیه شتاب بیشتری به خود بگیرد.

ترامپ در توئیتی نوشته بود: اخیرا اجازه دادم تا تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه دو برابر شود. این در حالی است که ارزش لیر در برابر دلار بسیار قدرتمند ما به سرعت در حال کاهش است!

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید