زنگ خطر برای بازارهای نوظهور روشن شد

کدخبر: ۲۳۱۹۳۸
اقتصاد نیوز: هفته گذشته، روزهای پرافت‌وخیزی برای بازارهای جهانی داشت. ٥ روز کاری گذشته بازارها عمدتا تحت‌تاثیر دور تازه تحریم‌های ایران، رشد بورس‌ها و صادرات چین، سقوط لیر ترکیه و تنش‌های تازه میان روسیه و امریکا بود. به این ترتیب، هفته جدید که از روز دوشنبه آغاز می‌شود، می‌تواند روندهای جالبی را تحت‌تاثیر روند فنی هفته گذشته و انتشار داده‌های بنیادین هفته جدید به ثبت برساند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از روزنامه اعتماد؛ هفته گذشته، شروع تحریم‌های ایران، ابتدا بازارها را متاثر نکرد، اما در ادامه اندکی حامی نفت خام شد. اینکه این تحریم‌های ناعادلانه چقدر بازارهای جهانی انرژی را تحت تاثیر قرار خواهد داد وابسته به تحولات هفته‌های‌ آینده‌ است. نفت برنت هفته گذشته حدود ٤٠ سنت ارزان شد. دیگر رخداد مهم هفته، رشد بورس‌ها و صادرات ماه جولای چین با وجود ادامه و حتی تشدید جنگ تجاری با امریکا بود. رشد بورس‌های چین چنان خیره‌کننده بود که بورس‌های جهان را به اوج ٦ماهه برد. با این حال، سقوط لیر ترکیه که بازارهای اروپا و امریکا را نگران کرد، بازارهای سهام جهان را از اوج پایین آورد. لیر که مدت‌هاست تحت‌فشار سیاست‌های رجب‌طیب‌اردوغان است، ‌اخیرا تحت فشار تنش میان روابط آنکارا و واشنگتن قرار گرفته است. در این میان دلار همچنان قوی مانده به گونه‌ای که شاخص DXY این ارز که دو هفته پیش در محدوده ٩٤ واحد بود، روز جمعه روی عدد ٩٦/٣٥ واحد ایستاد.

اما در هفته پیش‌رو، چه رویدادهای ذهن سرمایه‌گذاران و معامله‌گران را به خود مشغول خواهد کرد؟ رویترز ٥ مساله مهم هفته کاری پیش رو را این طور فهرست کرده است:

٥ سال پیش، بازارهای نوظهور در وضعیت بسیار بدی قرار گرفتند که باعث شد چهره فوق‌العاده اقتصاد آنها مخدوش شود. این روزها، سقوط لیر ترکیه احتمال تکرار اثر دومینووار تازه‌ای را مطرح کرده است. لیر ترکیه با حدود ٢٠ درصد سقوط ارزش، بدترین هفته خود از سال ٢٠٠١ را تجربه کرده است، سالی که ترکیه گرفتار بحران مالی و بانکی شده بود. روبل روسیه هم تحت‌تاثیر تنش‌ها با امریکا به کمترین ارزش خود در دو سال گذشته رسیده است. کسانی که در یک کشور نوظهور سرمایه از دست دهند، برای جبران، سرمایه‌های خود در دیگر کشورهای نوظهور را نقد خواهند کرد.

جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا مساله دوم است. مقام‌های بریتانیا هرچه برای آرام کردن بازارها می‌گویند، اوضاع بدتر می‌شود. سرکوب پوند در بازارهای جهانی نشانه این امر است. پوند مقابل دلار به کمترین ارزش خود در یک سال گذشته رسیده است.

این هفته با انتشار گزارش «نظام سرمایه بین‌المللی خزانه» درباره دارایی‌های خارجی از بدهی دولتی مشخص خواهد شد که ژاپن که در کنار چین مهم‌ترین خریدار بدهی امریکاست چه وضعیتی در این بازار دارد.

چهارمین مساله که دید معامله‌گران را شکل خواهد داد، اعلام داده‌های خرید دلار از سوی بانک‌های چینی است. این داده نشان خواهد داد که چین چگونه توانسته با وجود جنگ تجاری و افت یوآن به کف ١٤ ماهه، ‌ذخایر ارزی خود را افزایش دهد. آیا چین در حال فروش دلارهایی است که خریده است؟

مساله آخر، نگرانی در بازارهای سهام است. در هفته‌های گذشته، اعلام درآمد بسیار بهتر از انتظار غول‌های جهانی، باعث رونق تقریبا تمام بورس‌ها بوده اما خیز زیاد، همیشه احتمال سودگیری معامله‌گران را مطرح می‌کند. از سوی دیگر، رشد حدودا ٢٥ درصدی درآمدها در سه ماه دوم سال ٢٠١٨ متناسب با رشد ١٢ درصدی شاخص اروپایی MSCI ‌نبوده است. این ممکن است به بازبینی مجدد درآمدها بینجامد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید