رویترز پیش بینی کرد:

رشد قیمت نفت تا 150 دلار

کدخبر: ۲۳۲۶۱۴
کارشناسان حوزه انرژی احتمال می دهند که قیمت نفت در ماه های آینده به 150 دلار در هر بشکه برسد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، کارشناسان برجسته حوزه انرژی معتقدند که قیمت نفت در ماه های آتی به سطح تاریخی خود باز خواهد گشت و احتمال دارد که قیمت هر بشکه نفت خام به 150 دلار برسد.

پیِر آندوراند، تاجر و موسس اداره سرمایه‌گذاری آندوراند بیان کرد که ظرفیت مازاد تولید نفت در کشورهای عضو اوپک به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

ژان لوئیس لومی، مدیر ارشد موسسه مالی "وست بِک" انگلیس هم معتقد است: بر طبق ارزیابی ها تا ماه نوامبر بین 1.3 تا 1.4 میلیون بشکه از تولید نفت روزانه را از دست بدهیم. این ارزیابی برمبنای آن است که آمریکا چند استثنای موقت هم برای تحریم‌های ایران در نظر بگیرد.

ویل اسمیت دیگر کارشناس اقتصادی این موسسه هم با پیش‌بینی رسیدن قیمت نفت به بشکه ای 150 دلار ظرف مدت 12 تا 18 ماه، گفت: احتمال می‌رود تولید نفت ونزوئلا هم که با بحران اقتصادی دست به گریبان است، به کمتر از یک میلیون بشکه در روز برسد. احساس نمی‌کنیم که عموم سرمایه‌گذاران هنوز به این موضوع ورود کرده باشند و تنها برخی به تازگی توجه نشان داده‌اند و این مساله [افزایش شدید قیمت نفت] همه را شوکه خواهد کرد.

کارشناسان پیش از این هم درخصوص پیامدهای تحریم ایران بر بازار جهانی انرژی هشدار داده بودند.

اخیرا آژانس بین المللی انرژی هم در گزارشی، با بررسی پیامد تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر بازار جهانی نفت، هشدار داده بود که این اقدام می تواند مشکلی جدی برای حفظ تولید در سطح فعلی ایجاد کند.

این نهاد نوشته بود که این تحریم‌ها «ممکن است به قیمت از دست رفتن ظرفیت کافی برای تولید مازاد منجر شود» و «چشم انداز بازار را تحت تاثیر قرار دهد».

در خواست آمریکا از کشورها برای جلوگیری از خرید نفت ایران با مخالفت جدی خریداران بزرگ نفت ایران از جمله چین و هند مواجه شده است.

در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا، واردات نفت هند از ایران حتی در ماه ژوئیه (تیر- مرداد) با رشد 30 درصدی به رکورد 768 هزار بشکه در روز رسیده است.

برمبنای ارزیابی های صورت گرفته، چین هم در ماه‌های ژانویه تا مه (دی 96 تا خرداد 97) به طور میانگین روزانه 718 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، نزدیک به 10 درصد افزایش داشته است.

اخیرا حتی پس از خروج شرکت فرانسوی توتال از کنسرسیوم بین المللی برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی، شرکت ملی نفت چین (سی.ان.پی.سی) سهم این شرکت را در اختیار گرفت و به کار ادامه داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید