روحانی دستور عدم حضور وزرا در جلسات شورای گفتگو را داده است؟

کدخبر: ۲۳۲۶۳۸
اقتصاد نیوز: ماههای متوالی است که مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد به عنوان رئیس، جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی را تشکیل نداده است؛شاید روحانی هم مثل احمدی‌نژاد دستور عدم حضور وزرا در جلسات را داده است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از مهر، ماهها است که جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی تشکیل نشده است؛ جلساتی قانونی که قرار بود به حل مشکلات و شکل‌گیری گفتگوهای پیش از تصمیم در دولت بپردازد. اکنون مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی از ابتدای شکل‌گیری بحران‌های ارزی، ترجیح داده که دیگر به میان بخش‌خصوصی نیاید و از نزدیک با آنها تعاملی نداشته باشد.

تمام اینها در شرایطی است که شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی یکی از امیدواری‌های فعالان اقتصادی برای گفتگوی رو در رو با دولت و حل و فصل مسائل و مشکلات اقتصادی بوده است. در این میان اگرچه مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رئیس شورا، جلسات را تشکیل می‌داد؛ اما در کمتر جلسه‌ای وزیر صنعت، شهردار تهران، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس کل بانک مرکزی حضور می‌یافتند و همین امر منجر به اعتراض و نامه‌نگاری نمایندگان مجلس با رئیس جمهور شد.

حال حتی مجلس هم دیگر به عدم تشکیل جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی واکنش نشان نمی‌دهد و شاید این امر را خیلی برای خود حائز اهمیت نمی‌داند. در این میان بسیاری از فعالان اقتصادی، خاطرشان به روزهایی رفته است که به دلیل بالا گرفتن اختلافات فعالان اقتصادی و دولت دهم، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور تمامی وزرای خود را از حضور در اتاق بازرگانی ایران و به خصوص در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که دبیری آن به عهده محمد نهاوندیان، رئیس وقت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، منع کرده است.

در این میان دولت حتی برای بسته جدید ارزی خود هم از نظر هیچ‌یک از تشکل‌های اقتصادی و اتاق بازرگانی نظرخواهی نکرده است و شاید هم دولت ترجیح داده که بیشتر نظرات خود را در مصوبات در نظر بگیرد و کمتر به شور و مشورت نیاز دارد.

عدم حضور مسعود کرباسیان در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی در شرایطی است که علی طیب‌نیا، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی به صورت مرتبط و با رویکرد مشارکتی فعالانه، جلسات را برگزار می‌کرد و به اذغان فعالان اقتصادی یکی از دوره‌های موثر شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی را رقم زده است. از سوی دیگر دبیرخانه شورای گفتگو به صورت مرتب موضوع را پیگیری کرده و خواستار برگزاری جلسات شده است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید