تراز کشاورزی همچنان مثبت‌تر از پارسال

کدخبر: ۲۳۳۲۸۰
اقتصادنیوز: تراز بازرگانی بخش کشاورزی با وجود افزایش میزان واردات، وضعیت بهتری از ۴ سال گذشته دارد و همچنان مثبت تر از تراز این بخش در پایان تیرماه سال ۱۳۹۶ است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، تراز بازرگانی بخش کشاورزی ما به التفاوت ارزش واردات و صادرات کالاهای مختلف در بخش های گوناگون است و اگر صادرات از واردات بیشتر باشد از این تراز مثبت و اگر مجموع ارزش واردات کالاهای مختلف بیشتر از صادرات باشد تراز بازرگانی آن بخش منفی خواهد بود. در بخش کشاورزی نیز که سال‌ها در دولت گذشته شاهد منفی و منفی تر شدن تراز بازرگانی بودیم و به میزان و ارزش واردات افزوده و از بهای صادرات کاسته می‌شد.

همین عامل سبب شد تا در انتهای سال ۱۳۹۲ رکورد تراز منفی بازرگانی بخش کشاورزی شکسته شود و به منفی ۸ میلیارد دلار برسد اما با روی کار آمدن دولت یازدهم اوضاع تغییر کرده سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی با افزایش قیمت صادرات ناشی از رشد نرخ‌های جهانی، تراز بازرگانی کشاورزی هر ساله بهتر از پارسال شد تا جایی که این عدد در پایان سال گذشته به منفی سه میلیارد دلار رسیده و حدود ۶۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۲ بهتر شد.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده وزارت جهاد کشاورزی، وضعیت تراز بازرگانی این بخش نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته نیز بهتر شده است، به گونه‌ای که میزان صادرات محصولات کشاورزی در چهار ماهه نخست امسال دو میلیون و ۳۹۵ هزار تن به ارزش بیش از دو میلیارد و ۸۶ میلیون دلار بوده است که با مقایسه‌ای با واردات شش میلیون و ۹۰۹ هزار تنی در بخش کشاورزی که ارزشی بیش از سه میلیارد و ۷۰۲ میلیون دلار داشته است، تراز وزنی و بازرگانی بهتری نسبت به سال گذشته را نشان می دهد. چرا که تراز وزنی کشاورزی در چهار ماهه نخست پارسال بالغ بر چهار میلیون و ۷۷۳ هزار تن بود که در چهار ماهه نخست امسال به چهار میلیون و ۵۱۴ هزار تن رسیده است. تراز بازرگانی در این بخش نیز در پایان تیر ماه امسال منفی یک میلیارد و ۶۱۶ میلیون تن را تجربه کرده که نسبت به تراز منفی بیش از دو میلیارد و ۲۴۶ میلیون دلاری چهار ماهه ابتدایی سال گذشته آمار بهتری را نشان می‌دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید