تراز آب های زیرزمینی سیستان و بلوچستان275 درصد کاهش داشته است

کدخبر: ۲۳۴۱۹۱
اقتصاد نیوز: مدیرعامل آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت : تراز آب های زیرزمینی استان در سال آبی 95-96 نسبت به دراز مدت 275 درصد کاهش داشته و همچنان در حال کاهش است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ اتابک جعفری افزود: حجم سدها نسبت به سال گذشته 49 درصد و حجم مخازن هم 30 درصد کاهش پیدا کرده است و در مجموع بیش از 70 درصد آن خالی است.

وی بیان کرد: سیستان وبلوچستان یکی از استان های مورد توجه دولت در اجرای طرح های ارائه شده به کار گروه ملی آب است، یکی از موضوع هایی که در شورای حفاظت از منابع آب استان باید بررسی شود، منشأ تغییر طعم و بوی نامناسب آب در چاه نیمه هاست.

وی افزود: برای بستن چاه های غیر مجاز به دلیل همکاری نکردن مردم و مسئولان محلی در جذب پیمانکار موفق نبودیم، بنابراین به ناچار خودمان ورود کردیم، برخی فرمانداران هم همکاری لازم در این باره را ندارند.

وی اضافه کرد: با روند برداشت آب از سفرهای زیر زمینی باید گفت 10 سال آینده از کشاورزی در این خطه هیچ خبری نخواهد بود، مگر مصرف آب به درستی مدیریت و از سوی کشاورزان و بهره برداران این موضوع رعایت شود. همه دستگاه ها باید با توجه به مشکلات کم آبی به ویژه آب شرب، از برداشت بیشتر آب با توجه به شرایط کنونی چاه نیمه ها خودداری کنند.

جعفری گفت: آمادگی داریم چاه های آب را برای آبیاری فضاهای سبز شهری در اختیار شهرداری ها قرار دهیم اما باید آن ها هم انشعابات فضای سبز را با توجه به پر هزینه بودن جمع آوری کنند.

مدیرعامل آب منطقه ای استان در ادامه خاطرنشان کرد: خاش با 375 میلیون متر مکعب، ایرانشهر با 385 میلیون متر مکعب و دلگان با 348 میلیون متر مکعب بالاترین مصرف آب را به خود اختصاص دادند و نیمروز و هامون با 14 و 16 میلیون متر مکعب کم مصرف ترین شهرستان های استان هستند.

وی گفت: بیش از چهار هزار و هفت روستا در سیستان و بلوچستان فاقد سامانه آبرسانی است.

جعفری افزود: آب چاه نیمه ها در حال کاهش شدید است، 300 میلیون متر مکعب حجم مرده آن بوده و 330 میلیون متر مکعب آب در چاه نیمه ها تبخیر شده است ، البته در شهریور ماه 250 میلیون متر مکعب به چرخه اضافه و جایگزین خواهد شد.

وی اضافه کرد: با توجه به بارش های هفته های گذشته بیش از 6 میلیون متر مکعب آب به حجم آب سدها در مناطقی که بارندگی رخ داد، اضافه شد که این میزان آب مورد نیاز یکسال مردم استان است.

جعفری گفت: دیپلماسی آب برای رسیدن به حقابه سیستان مدت هاست توسط مسئولان وزارت امور خارجه دنبال می شود اما نتیجه بخش نبوده است که باید هر چه سریع تر تکلیف آن میان مسئولان ایران و افغانستان مشخص شود.

به گفته وی، تنها راه نجات از کم آبی در منطقه واگذاری مدیریت مصرف آب به خود مردم است. طرح هایی با دو هزار میلیارد تومان اعتبار در استان در حال انجام است که بیشتر آن مرزی است‌.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید