جلسه ویژه خودرویی شورای رقابت برگزار شد/ ۳ شرط جدید خرید خودرو/ تعیین شرط سنی برای خریداران خودرو

کدخبر: ۲۳۶۳۲۰
اقتصادنیوز: رییس شورای رقابت با اعلام پیشنهادات ۳ گانه این شورا در زمینه خرید و فروش خودرو، از جلسه ویژه امروز به منظور بازنگری در قیمت خودرو خبر داد.
جلسه ویژه خودرویی شورای رقابت برگزار شد/ ۳ شرط جدید خرید خودرو/ تعیین شرط سنی برای خریداران خودرو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، رضا شیوا درباره قیمت گذاری خودرو گفت: امروز در جلسه شورای رقابت قیمت خودرو بازنگری خواهد شد. وی افزود: دستورالعمل بازار و قیمت خودرو هر سال در خرداد انجام می شود، اما با توجه به اتفاقات چند هفته گذشته قیمت مواد اولیه بالا رفته و نرخ ارز نیز تغییر داشته که خودروسازان درخواست بازنگری در قیمت خودرو را دارند که در شورای رقابت قیمت خودرو بازنگری خواهد شد.

وی درباره حاشیه بازار خودرو نیز گفت: دو خودروساز براساس دستورالعمل قیمت گذاری ها را انجام می دهند و گرانفروشی و احتکار بحث دیگری است که باید نظارت شود. رییس شورای رقابت با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون اصل نود و حضور دو خودروساز در این کمیسیون گفت: مشکل اصلی نیاز به قطعه است که خودروسازان در انتظار قطعه هستند تا خودروهای دپو شده در پارکینگ ها در بازار عرضه شود.

رییس شورای رقابت درباره تولید خودرو نیز گفت: تولید ماه گذشته خودروسازان نیز در ماه گذشته نسبت به سال قبل کاهش نداشته بلکه افزایش و تقاضا نیز افزایش داشته است. توقف در عرضه خودرو برای خودروساز هزینه دارد؛ بنابراین عرضه متوقف نشده است. تقاضاهای کاذب مشکلات در بازار خودرو را افزایش داده است.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل هر بازاری که انحصارگر باشد باید دستوری با او برخورد کرد. ما دو خودروساز داریم که ۸۸ درصد تولید خودروی کشور را در دست دارند که این انحصار است؛ در تمام دنیا فرمول hhi استفاده می کنند که hhi ما بالای ۴ هزار و انحصار کامل است.

شیوا گفت: بازار خودرو به شورای رقابت مربوط نمی شود. روش ما این است که به خاطر مشکلات و هزینه های اضافی خودروسازان و براساس سقف قیمتی، قیمت ها براساس اعلام تورم بخشی بانک مرکزی انجام می شود. در بازاری که انحصار وجود داشته باشد، شورای رقابت باید قیمت گذاری را انجام دهد.

رییس شورای رقابت در ادامه گفت: قیمت تمام شده برای قطعه ساز نباید بر دوش مصرف کننده اعمال شود؛ بنابراین باید قیمت ها سقف داشته باشد و بهره وری باید به نفع مصرف کننده باشد.

وی گفت: بارها اعلام شده اگر به فرمول قیمت گذاری شورای رقابت انتقادی وارد است اعلام شود که تاکنون انتقاد علمی به فرمول قیمت گذاری نبوده است. شورای رقابت در هر بازاری که انحصار باشد ورود می کند، حتی در پتروشیمی که بزرگترین بازار است ورود کرده ایم.

شیوا افزود: حاشیه بازار فعلی خودرو کاذب است که استفاده از حاشیه بازار فعلی برای قیمت گذاری و فروش خودرو کار اشتباهی است. پیشنهاد شورای رقابت برای فروش خودرو که در جلسه امروز دوشنبه مطرح می شود به این شرح است که فروش خودرو بر اساس شرایط انجام شود:

۱- به هر کس فقط یک خودرو و بر اساس شماره ملی فروخته شود

۲- سن خریدار بالای ۱۸ سال باشد

۳- خریدار خودرو تا یکسال حق فروش خودرو را نداشته باشد

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید