اجرای ‌اولین سرشماری ثبتی مبنا در سال ١٤٠٥

کدخبر: ۲۳۶۵۶۳
اقتصادنیوز:‌رییس مرکز آمار ایران از اجرای ‌اولین سرشماری ثبتی مبنا در سال ١٤٠٥ خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، امید علی پارسا با تاکید بر اینکه نظام آمار های ثبتی مبنا در همه کشور ها به تدریج  جایگزین  آمارهای سنتی  می شود، اظهار داشت:‌ بر اساس بخشنامه معاون اول ریاست جمهوری،‌ تمامی دستگاه ها باید ریز داده‌های خود برای نوین سازی نظام آماری و ساماندهی آمار های ثبتی را  به مرکز آمار ایران ارائه دهند.

رییس مرکز آمار ایران در پنجاه و هفتمین جلسه شورای عالی آمار که با حضور محمد باقر نوبخت؛ رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس  شورای عالی آمار و اعضای آن از دستگاه‌های اجرایی، برگزار شد، افزود: ‌نظام آماری ثبتی مبنا در اکثر کشورهای دنیا جایگزین نظام آماری سنتی شده و راهبرد اصلی مرکز آمار ایران نیز نوین سازی نظام آماری است.

در این جلسه، که روز دوشنبه دوازدهم شهریور ماه برگزار شد،‌ جزییات به کارگیری و پردازش داده ها و استفاده از ریز داده ها در نظام آمار های ثبتی مبنا توسط جمال مقدم؛ رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات مرکز آمار ایران ارائه شد. 

در ادامه، گزارش عملکرد دستگاه های اجرایی کشور در خصوص  بخشنامه  معاون اول رییس جمهور  برای همکاری دستگاه‌ها با مرکز آمار ایران برای ساماندهی آمار های ثبتی  و نوین سازی نظام آماری کشور و میزان پیشرفت برنامه ایران استارز (‌نظام جامعه آمار های ثبتی مبنا)‌، توسط علیرضا زاهدیان، معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران، ارائه شد. 

وی آمار ساخت و ساز در  کشور براساس پروانه های صادر شده توسط شهرداری ها و ‌فهرست کارگاه های کشور را از جمله آمارهایی ذکر کرد که از طریق ثبتی در مرکز آمار ایران جمع آوری و بروزرسانی می‌شود.

زاهدیان افزود:‌ تطبیق اطلاعات ثبتی مبنا بایکدیگر از جمله مزایای این آمارها برای تحلیل بیشتر وضعیت موجود است مثلا تطبیق فایل فارغ التحصیلان با فایل های بیمه تامین اجتماعی از اقدامات انجام شده توسط مرکز آمار ایران است که می تواند رشته های تحصیلی را که اقبال بیشتری برای کاریابی برای آنها وجود دارد، نشان دهد.

معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه سرشماری عشایر  به صورت ثبتی مبنا انجام می شود،‌ اظهار داشت: ‌اولین سرشماری ثبتی مبنا در سال ١٤٠٥ در  کشور اجرا خواهد شد.

وی تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل های بین المللی ،‌ اطلاعات جمعیتی باید به تفکیک سن،‌جنس، فعالیت، دین، قومیت، معلولیت و تا سطح کوچکترین  ‌منطقه جغرافیایی وجود داشته باشد و آمار های ثبتی مبنا می‌تواند گامی موثر برای این امر باشد.

در این جلسه همچنین فعالیت کمیته بخشی آمار و اطلاعات مناطق روستایی به در خواست معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم  نهاد ریاست جمهوری پس از بررسی اعضای شورای عالی آمار  تمدید شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید