سهم کالاهای با ارزش افزوده بالا در سبد صادراتی ایران افزایش یافته است

کدخبر: ۲۳۶۶۹۸
اقتصاد نیوز: نائب رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بررسی آمار گمرک نشان می دهد که سهم کالاهای با ارزش افزوده بالا در سبد صادراتی ایران افزایش یافته است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، بر اساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ایران، در پنج ماهه نخست امسال 46 میلیون تن کالای غیرنفتی به ارزش 19 میلیارد و 318 میلیون دلار صادر شده است؛ چین، امارات متحده عربی، عراق، افغانستان و هند پنج کشور هدف صادرات کالاهای غیرنفتی ایران در این دوره زمانی هستند. 

در پنج ماهه نخست امسال 11 میلیون تن کالای غیرنفتی به ارزش 3 میلیارد و 774 میلیون دلار به چین صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 15.65 درصد کاهش و در مقابل از نظر ارزش 7.53 درصد رشد داشت. 

امارات دیگر شریک تجاری بزرگ ایران است که با واردات بیش از هفت میلیون تن کالا به ارزش 3 میلیارد و 500 میلیون دلار 18 درصد صادرات در پنج ماهه نخست امسال را به خود اختصاص داده است. واردات این کشور از ایران نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر ارزش 33.13 درصد افزایش و از نظر وزنی کمتر از یک درصد کاهش داشت. 

صادرات به عراق در پنج ماهه نخست از نظر ارزش 17.20 درصد و وزن 29.35 درصد رشد داشت. در بازه زمانی مورد بررسی بیش از 6 میلیون تن کالای غیرنفتی به ارزش 3 میلیارد و 417 میلیون دلار صادر شد.

افغانستان همسایه شرقی است که نزدیک به سه میلیون تن کالا به ارزش یک میلیارد و 433 میلیون دلار واردات از ایران داشته است؛ این میزان در مقایسه با پنج ماهه پارسال از نظر وزن 15.87 درصد و از نظر زن 32.49 درصد افزایش دارد.

اگرچه هند پنجمین کشور عمده صادرات کالاهای ایرانی است اما در پنج ماه نخست امسال صادرات ما به این کشور از نظر وزن و ارزش کاهش داشت. این کشور در مجموع نزدیک به چهار میلیون تن کالا به ارزش 987 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده که در مقایسه با پنج ماهه نخست سال گذشته 10 درصد از نظر ارزش و 14 درصد از نظر ارزش کاهش داشت. 

براساس اعلام گمرک متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در پنج ماهه نخست امسال 417 دلار بود که نسبت به مدت مشابه پارسال 17.13 درصد افزایش داشت. 

** واقعی شدن نرخ ارز به صادرات کمک کرد 

«حمیدرضا صالحی» نائب رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در تحلیل این آمار صادراتی به خبرنگار ایرنا توضیح داد: در مجموع صادرات غیرنفتی کشور در 5 ماهه نخست 97 از نظر وزنی 3 درصد کاهش اما از نظر ارزش 13.7 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: تجربه نشان داده هر زمان نرخ ارز به سمت واقعی شدن حرکت کرده، صادرات هم مورد توجه قرار گرفته است و صادرکنندگان در بازارهای خارجی قدرت رقابت پیدا کردند. 

این فعال اقتصادی اظهار داشت: نمونه آن تحولات ارزی اخیر است؛ با وجود اینکه صادرات غیرنفتی از نظر وزنی کاهش داشت اما میزان ارزش صادرات رشد کرد و درآمد صادراتی نیز افزایش یافت که نشانه واقعی شدن نرخ ارز رشد صادرات با کالای ارزش افزوده بالاست. 

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی اظهار داشت: سال ها شاهد بودیم که با تثبیت نرخ ارز صنعتگرانی که کالاهای با کیفیت بالا تولید می کنند، نه تنها بازارهای خارجی را از دست دادند بلکه در بازار داخل نیز موفق نبودند اما وقتی نرخ ارز در اوایل دهه 90 خورشیدی افزایش یافت، تولیدکنندگان در هر دو بازار داخل و خارج موفق عمل کردند. 

وی افزود: البته برخی از تولیدکنندگان واردات نیز دارند و طبیعی است که واردات مواد اولیه گران بر صادرات تاثیر می گذارد اما مزیت هایی همچون نیروی کار ارزان، نیروی انسانی و قیمت رقابتی و کیفیت بالای کالاها که حتی در مواقعی با کالاهای اروپایی نیز برابری می کند، سبب شده قیمت نهایی محصول آنها از کالاهای خارجی نیز کمتر باشد.

صالحی بیان کرد: وقتی صادرات کالا از نظر وزنی افزایش می یابد، یعنی به سمت صادرات مواد اولیه حرکت می کنیم اما وقتی صادرات کالاهایی از نظر ارزش روند رو به رشدی تجربه کند یعنی کالای صادر شده ارزش افزوده دارد و فرآوری شده است.

وی تصریح کرد: هرچند تحریم های آمریکا مراودات تجاری و مالی ایران را تحت تاثیر قرار داده است اما بخش خصوصی باید پیش بینی لازم را برای صادرات کالاهای صنعتی و خدمات فنی مهندسی انجام دهد و دولت نیز بازارهای جدید صادراتی برای تولیدات داخلی بیابد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید