چرا پراید ۴۰ میلیونی شد؟

کدخبر: ۲۳۶۹۶۴
اقتصادنیوز: طی هفته گذشته شاهد اتفاقات باورنکردنی در بازار خودرو بودیم. باور نکردنی از این بابت که خودروهای ارزان‌قیمت کشور به یک‌باره به مرز قیمتی خودروهای متوسط رو به بالا رسیدند.
چرا پراید ۴۰ میلیونی شد؟

به گزارش اقتصادنیوز: طی هفته گذشته شاهد اتفاقات باورنکردنی در بازار خودرو بودیم. باور نکردنی از این بابت که خودروهای ارزان‌قیمت کشور به یک‌باره به مرز قیمتی خودروهای متوسط رو به بالا رسیدند. هرچند این روزها بازار خودرو شاهد اتفاقاتی است که پیش‌بینی آنها سخت و ناممکن به‌نظر می‌رسید اما با توجه به التهابات کنونی باید در انتظار هر اتفاقی در این بازار بود.اما افزایش قیمت پراید به بالای ۴۰ میلیون تومان بسیاری از مشتریان را شگفت‌زده و این خبر نقل بسیاری از محافل سیاسی و اقتصادی بود.

این خودرو که از سال ۷۲ در ایران تولید می‌شود را می‌توان ارزان‌ترین محصول تولیدی کشور خواند. با توجه به گذشت ۲۵سال از تولید این خودرو کیفیت آن همچنان برای مشتریان قانع‌کننده نیست، حال آنکه قیمت این خودرو بسیاری از متقاضیان را جذب خود کرده است. با این حال با روند صعودی قیمت آن طی روزهای گذشته، این خودرو از این لحاظ نیز جذابیت خود را نزد مشتریان از دست داده است.حال این اتفاق نادر(افزایش ۴۰ میلیونی قیمت پراید) سوالات بی‌شماری را در اذهان ایجاد می‌کند که چه شد این خودرو ارزان‌قیمت به چنین سرنوشتی دچار شد؟ در این زمینه برخی از دست‌اندرکاران بازار روند صعودی قیمت پراید را به عرضه نامناسب آن از سوی تولید‌کننده این خودرو ربط می‌دهند و برخی دیگر مسائل حاشیه‌ای را درافزایش قیمت این خودرو دخیل می‌دانند. یکی از این مسائل حاشیه‌ای اظهارنظر رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در مورد احتمال افزایش قیمت خودروها در جلسه آتی این شورا بود؛ به‌طوری‌که وی در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد «احتمال دارد میزان تغییر قیمت نهاده‌های تولید خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان را از بانک مرکزی گرفته و با در نظر گرفتن درصد تغییرات و همچنین فرمول مربوط به قیمت‌گذاری، به قیمت خودروهای داخلی اضافه شود.» شیوا این را هم گفته بود که «شورای رقابت در فرمول موردنظر، تورم بخشی (تورم مربوط به صنعت) را در نظر گرفته و بهره‌وری دو درصدی را نیز به نفع مصرف‌کننده از آن کسر خواهد کرد و همچنین با استناد به اوضاع کیفی، تصمیم نهایی را در مورد قیمت خودروهای داخلی خواهد گرفت. به گفته شیوا، «اگر کیفیت خودروها رو به بهبود رفته باشد، ۳ درصد به قیمت آنها اضافه خواهد شد و در غیر این صورت، سه درصد از قیمت کم خواهد شد.» با توجه به گفته‌های وی، شورای رقابت با در نظر گرفتن اتفاقات رخ داده در حوزه ارز و همچنین نرخ مواد اولیه، خودروهای داخلی را محق برای افزایش قیمت دانسته بود و این موضوع را به صراحت در این برنامه تلویزیونی عنوان کرد. بعد از اظهارات وی بلافاصله بازار واکنش نشان داد و خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان با افزایش قیمت مواجه شد؛ به‌طوری‌که خودروی پراید تا مرز ۴۰ میلیون تومان رسید. اما خبر فروش ۴۰ هزار خودرو از سوی خودروسازان که از سوی یکی از نمایندگان مجلس اعلام شد، قیمت این خودروی ارزان کشور را به مرز ۳۸ میلیون تومان رساند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید