سوددهی ارز و طلا به اشباع رسیده اما بورس هنوز می تواند سود آور باشد

کدخبر: ۲۳۸۶۱۶
اقتصاد نیوز: یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سوددهی بازارهای موازی مانند ارز و طلا به اشباع رسیده است اما بورس هنوز این ظرفیت را دارد که جذابیت خود را حفظ کرده و سود آور باشد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، بازار بورس در آخرین روز کاری هفته که گذشت (چهارشنبه) شاهد ثبت رکوردی تاریخی بود؛ در این روز، شاخص بورس برای نخستین بار در طول عمر بیش از 50 ساله خود توانست از مرز 155 هزار واحدی عبور کند.

دور جدید روند صعودی بورس که از بهار امسال آغاز شد، در هفته ای که گذشت تحت تاثیر اخبار مثبتی مانند آزاد شدن سقف معاملات محصولات فلزی در بورس کالا و همچنین احتمال برداشته شدن سقف معاملات محصولات پتروشیمی در این بورس، به اوج خود رسید. 

آزاد شدن سقف معاملات محصولات فلزی و پتروشیمی، باعث می شود که سود بیشتری عاید شرکت های تولیدکننده این محصولات شود، این سود تاکنون به علت سقف 10 درصدی نوسان معاملات روزانه، به جیب دلالان سرازیر می شد.

علاوه بر انتشار اخبار مربوط به آزاد سازی سقف معاملات محصولات اشاره شده، عوامل دیگری مانند ورود نقدینگی جدید نیز زمینه رشد بورس را فراهم کردند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

با توجه به روند رو به افزایش شاخص بورس، کارشناسان از آن به عنوان رقیبی برای بازارهایی مانند طلا و ارز برای جذب نقدینگی می نگرند.

** عوامل 3 گانه تاثیرگذار در رشد شاخص

بهزاد صمدی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره رشد بازار سرمایه، گفت: بازار سرمایه در 2 ماه گذشته به دلایلی مانند رشد نرخ ارز و همچنین ارزش جایگزینی، روند رو به رشدی را تجربه کرد و البته دولت نیز تمایل داشت که نقدینگی را به سوی بورس هدایت کند.

صمدی به افزایش استقبال مردمی نسبت به بورس اشاره کرد و گفت: اکنون شاهد باز شدن کدهای بورسی جدید هستیم که رشد زیادی را نشان می دهد، دلیل آن می تواند جذابیت عرضه های اولیه و همچنین رشد هیجانی بازار سرمایه باشد.

وی ادامه داد: در هفته های اخیر به دلیل اخبار مثبتی که درباره فروش ارز شرکت ها در بازار ثانویه و همچنین آزاد شدن سقف معاملات کالاها در بورس منتشر شد، نوعی خوش بینی نسبت به برخی صنایع ایجاد و سبب شد که این صنایع و گروه ها مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: فلزات اساسی، شیمیایی و فرآورده‌های نفتی از مهمترین گروه هایی هستند که در هفته‌های اخیر با استقبال مواجه شده بودند.

صمدی افزود: البته از 2 هفته گذشته اقبال عمومی نسبت به همه گروه ها بالا رفته است؛ صنایع مختلف به تناسب انتشار اخباری مبنی بر آزادسازی قیمت ها و همچنین بحث ارزش جایگزینی روند رو به رشدی را طی کردند که از جمله آنها می‌توان به گروه خودرو، ساختمان، دامداری و قند اشاره کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: همچنین در هفته های اخیر، چند گروه و صنعت بورسی که در سال‌های اخیر توجه زیادی به آنها نمی شد و دچار افت شده بودند نیز روند رو به رشدی را در پیش گرفتند.

صمدی اضافه کرد: به تازگی گروه هایی مانند کاشی و سرامیک، انبوه سازی و ساختمان توانستند از خط روند چندین ساله خود خارج شوند و در مسیر صعود قرار گیرند.

این کارشناس بازار سرمایه با تشریح عوامل تاثیر گذار بر رشد بازار سرمایه گفت: عوامل سه گانه ورود نقدینگی جدید به بورس، خارج شدن صنایع از روند اصلاح و نزول چندین ساله و همچنین تحولات بورس کالا و تصمیم بر آزاد شدن سقف معاملات از مهم‌ترین عواملی بودند که سبب رشد بازار سرمایه شدند.

** نزدیک شدن شاخص به مرحله خرید هیجانی

صمدی به وضعیت شاخص کل بورس اشاره کرد و ادامه داد: شاخص کل بورس در روز چهارشنبه بیش از 6 هزار واحد رشد کرد و توانست از مرز 155 هزار واحد عبور کند که رکوردی تاریخی محسوب می شود.

وی یادآور شد: البته باید توجه داشت که از نظر تکنیکال (تحلیل فنی شاخص) اکنون شاخص وارد مرحله «خرید های هیجانی سهام» شده و به مرحله اشباع خرید نزدیک شده که به این معناست که امکان دارد به زودی از رشد هیجانی بازار کاسته شده و شاخص روند اصلاح را در پیش گیرد.

این فعال بازار سرمایه پیشنهاد کرد که سهامداران از خریدهای هیجانی خودداری کرده و به گلچین کردن سهام اقدام کنند.

**حرکت سهامداران از هیجان به سوی تحلیل

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رشد شاخص بورس در هفته های اخیر «خبر محور» بوده است، گفت: شاخص بورس تحت تاثیر اخبار مثبتی که درباره بازار ارز، قیمت گذاری کالاها و همچنین آزاد شدن معاملات در بورس کالا منتشر شده، روند رو به رشدی را تجربه کرده است، اما باید توجه داشت که از این پس باید روند تحلیلی و معقول را در پیش گیرد.

وی اظهار داشت: در هفته‌های آتی شاهد برخی اخبار درباره تحریم‌ها و همچنین ایجاد محدودیت در صادرات مواجه خواهیم شد و بنابراین ریسک های سیاسی و بین المللی در تحلیل روند حرکت شاخص لحاظ خواهد شد.

صمدی افزود: همچنین با انتشار گزارش های عملکرد ماهانه و همچنین صورت های مالی 6 ماهه شرکت ها که در مهر ماه منتشر می شود، فعالان بازار سرمایه به سراغ تحلیل و همچنین گلچین کردن سهم های خوب خواهند رفت.

وی خاطر نشان کرد: با انتشار گزارش های ماهانه، عملکرد شرکت ها شفاف خواهد شد و بنابراین بازار از مهرماه به سمت انتخاب سهم های خوب رفته و از خرید هیجانی صرف نظر خواهد کرد.

** افزایش هزینه های شرکت ها

این کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر افزایش قیمت کالاهایی که مصرف داخلی دارند بر رشد سودآوری شرکت‌ها و رشد بازار سرمایه، گفت: افزایش نرخ فروش محصولات شرکت ها به این دلیل انجام می‌شود که هزینه‌های تولید آنها بالا رفته است، یعنی افزایش هزینه ها تا حد زیادی صرف صاف کردن هزینه‌های تولید خواهد شد.

صمدی اضافه کرد: همچنین باید توجه داشت که به دلیل رشد نرخ تورم، قدرت خرید مردم پایین آمده و در نتیجه بر وضعیت سودآوری آنها تاثیر منفی خواهد داشت.

وی یادآور شد: البته باید توجه داشت که تاثیر این موضوع بر همه شرکت‌ها یکسان نیست و شماری از شرکت‌ها از افزایش قیمت محصولات خود سود خوبی خواهند بود که شناسایی آنها باید بر اساس تحلیل های واقع بینانه توسط سهامداران انجام شود.

** بازارهای ارز و طلا به اشباع سود دهی رسیده اند

این کارشناس بازار سرمایه درباره جذب نقدینگی از سایر بازارها به بازار سرمایه نیز گفت: سایر بازارها مانند ارز، طلا، مسکن و خودرو به اشباع رسیده اند، بنابراین نمی توان سود بیشتری را برای آنها تصور کرد.

صمدی افزود: اما بورس هنوز این ظرفیت را دارد که به مرور زمان جذابیت خود را حفظ کرده و سود آور باشد.

وی تصریح کرد: البته باید توجه داشت که رشد بورس و شرکت های بورسی به صورت یکپارچه نخواهد بود بلکه به صورت تدریجی و بر اساس تحلیل به پیش خواهد رفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید