جزییات پرداخت وام ۵ میلیون تومانی به بازنشستگان

کدخبر: ۲۴۱۰۹۳
اقتصاد نیوز: اعلام بیکارترین گروه رشته‌های تحصیلی، نحوه پرداخت وام ۵ میلیون تومانی به بازنشستگان، مکاتبه نمایندگان کارگران با سرپرست وزارت کار برای تشکیل جلسه شورای عالی کار و پرداخت۸۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی به تعاونی‌های فرش، اهم اخبار این هفته حوزه کار و تعاون را به خود اختصاص داد.

 به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، درخواست نمایندگان کارگران برای تشکیل فوری جلسه شورای عالی کار و نامه‌ای که در این باره به سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه کردند، مهمترین رویدادی بود که این هفته در صدر اخبار قرار گرفت.

در نامه نمایندگان کارگری به انوشیروان محسنی بندپی‌ ـ سرپرست وزارت کار، با اشاره به فشار مضاعف بر خانوارهای کارگری و کاهش قدرت خرید کارگران به دلیل شرایط اقتصادی پیش آمده، بر ضرورت تشکیل نشست فوق العاده شورای عالی کار تاکید شده است.

این درخواست به دلیل به نتیجه نرسیدن پیگیری‌ها برای تشکیل جلسه بازنگری دستمزد شورای عالی کار مطرح شده و از سرپرست وزارت کار به عنوان رییس شورای عالی کار خواسته شده تا وفق ماده ۱۶۷ قانون کار عمل کند.

بر اساس ماده ۱۶۸ قانون کار، شورای عالی کار هر ماه دست کم یک بار تشکیل جلسه می‌دهد و در صورت لزوم، جلسات فوق‌العاده به دعوت رئیس و یا تقاضای سه نفر از اعضای شورا قابل تشکیل است.  

این هفته مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارشی اعلام کرد که نرخ بیکاری در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال قبل ۰.۶ درصد کاهش یافته و در بین گروه‌های عمده رشته تحصیلی، بیش‌ترین نرخ بیکاری مربوط به گروه "حفاظت محـیط زیسـت" با ۳۷.۵ درصد، علوم حیاتی و زیستی‌ با ۲۸.۴ درصد، معماری و ساختمان‌سازی با ۲۶.۲ درصد و علوم طبیعی و فیزیکی با ۲۵.۷ درصد است. گروه بهداشت نیز با ۸.۷ درصد کمترین نرخ بیکاری را دارد.

این گزارش می‌افزاید: از حدود ۱۲.۵ میلیون نفر جمعیت فـارغ‌التحصـیل یـا در حـال تحصـیل دوره‌هـای عـالی حدود ۷.۱ میلیون نفر فعال اقتصادی و ۵.۴ میلیون نفر غیرفعال اقتصادی هستند.

پرداخت نقدی سبد غذایی خبر دیگری بود که از سوی سرپرست وزارت کار اعلام شد.

انوشیروان محسنی بندپی، از پرداخت نقدی سبد غذایی مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی خبر داد و با اشاره به شارژ کارت یارانه آن‌ها برای دریافت سبد کالا گفت: توزیع سبد کالا از یکشنبه و دوشنبه هفته گذشته هم بین مددجویان بهزیستی و هم کمیته امداد آغاز شده و غیر از دو نهاد حمایتی مذکور، این سبد غذایی بین ۳۵۰ هزار مدرسه شبانه روزی نیز توزیع شده است.

به گفته وی، مبلغ این سبد غذایی بین ۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و بر اساس تعداد اعضای خانوار پرداخت شده است. البته سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیات دولت نیز اعلام کرد که حداقل بگیران نیز مشمول بسته حمایت اجتماعی دولت می‌شوند.

بندپی با بیان اینکه هنوز مشخص نیست این حمایت‌ در شکل کالاکارت باشد یا کوپن، افزود:استان‌هایی مثل کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد استان‌هایی هستند که یارانه دستمزد را به آن‌ها پرداخت می‌کنیم تا بتوانیم اشتغال را در این استان‌ها پیگیری کنیم.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا در گزارشی، به ارزیابی تاثیر و نقش کار در مهاجرت جمعیت شاغل در سال ۱۳۹۶ پرداخته است.

بررسی این مرکز نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۶ بیش‌ترین علت مهاجرت جمعیت شاغلان، پیروی از خانوار و جست‌وجوی کار بوده است؛ به نحوی که پیروی از خانوار با ۴۹.۸ درصد اصلی‌ترین دلیل مهاجرت به شمار می‌رود و پس از آن جست‌وجوی کار با ۹.۷ درصد و یافتن شغل بهتر با ۷.۵ درصد قرار دارند. البته کمترین علت مهاجرت این قشر نیز مربوط به "تحصیل"، "پایان تحصیل" و "انجام خدمت وظیفه" بوده است.

فارغ از علل مهاجرت جمعیت شاغل، مهاجرت جمعیت بیکار کشور در سال گذشته نیز قابل توجه است؛ به نحوی که عمده‌ترین دلیل مهاجرت افراد بیکار مربوط به "پایان خدمت وظیفه"، "پیروی از خانوار" و "جست‌وجوی کار" است و کمترین علت مهاجرت این قشر مربوط به " انتقال شغلی"،"تحصیل" و "انجام خدمت وظیفه" بوده است.

پرداخت ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی به تعاونی‌های فرش و صنایع دستی از دیگر خبرهای این هفته بود. مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف با اعلام این خبر گفت: تعداد محدودی از تعاونی‌ها وام و تسهیلات اشتغال روستایی را دریافت کردند و با وجود پرداخت ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات، تعاونی‌ها نتوانستند کاربری لازم را داشته باشند و با سرمایه اندک اشتغال و ارزش افزوده بالا ایجاد کنند.

به گفته وی اگر تعاونی‌هایی که سال گذشته در سامانه کارا ثبت نام کرده بودند، زودتر به وام اشتغال می‌رسیدند، امروز تولید و ارزش افزوده آن‌ها سه برابر شده بود.

جزییات پرداخت وام ۵ میلیون تومانی به بازنشستگان

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در هفته‌ای که گذشت اعلام کرد که با «اتمام مهلت ثبت نام اینترنتی» تسهیلات وام ضروری ۵ میلیون تومانی صندوق بازنشستگی کشوری، ۲۳۴ هزار و ۶۸۹ نفر از بازنشستگان و موظفین صندوق بازنشستگی کشوری، درخواست خود را در این سامانه اینترنتی ثبت کردند.

آنطور که تقی‌زاده گفته مهلت یک ماهه «ثبت نام اینترنتی وام ضروری بازنشستگان و موظفین در سال ۹۷» روز شنبه ۳۱ شهریور ۹۷ به پایان رسیده و با توجه به قولی که برای پرداخت وام در مهرماه داده شده، قرار است با همکاری بانک صادرات، آغاز پرداخت وام طی مراسمی همزمان با همایش گرامی داشت هفته دفاع مقدس انجام شود و نتایج نوبت‌بندی دریافت وام ۵ میلیون تومانی برای بازنشستگان متقاضی که درخواست آن‌ها در سامانه اینترنتی ثبت شده بر روی سایت صندوق قرار گیرد.

وی تاکید کرد: امسال با همکاری بانک صادرات ایران ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه وام ضروری تخصیص یافته است و این وام به مبلغ ۵ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد است که برای ۴۰۰ هزار نفر در نظر گرفته شده بود و با توجه به ثبت حدود ۲۴۳ هزار نفر از بازنشستگان در کل کشور، این تسهیلات به همه درخواست‌های ثبت شده تعلق خواهد گرفت.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور گفت که تلاش می‌شود تا ۱۰ روز آینده پرداخت وام به ۳۰ هزار نفر اول انجام شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    کارگزاری مفید