شرکت سینوپک چین در حال به نصف رساندن خرید نفت از ایران است

کدخبر: ۲۴۱۳۸۵
اقتصاد نیوز: در حالی که تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران از ماه نوامبر به اجرا گذاشته خواهد شد، شرکت سینوپک چین، تحت فشار شدید دولت آمریکا، در حال به نصف رساندن بارگیری نفت خود از ایران در ماه جاری میلادی است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ منابع آگاه گفتند، در حالی که تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران از ماه نوامبر به اجرا گذاشته خواهد شد، شرکت سینوپک چین، تحت فشار شدید دولت آمریکا، در حال به نصف رساندن بارگیری نفت خود از ایران در ماه جاری میلادی است.

این منابع به رقم دقیق خرید این شرکت دولتی چینی اشاره ای نکردند، اما بر اساس قرارداد خرید نفت میان شرکت سینوپک و شرکت ملی نفت ایران، میزان بارگیری این شرکت از ایران احتمالا به حدود 130 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

این 20 درصد متوسط واردات روزانه نفت چین از ایران در سال 2017 است و لطمه ای قابل توجه به فروش نفت تهران محسوب می شود. در حالی که دیگر مشتریان اروپایی و آسیایی ایران به دلیل ترس از تحریم های آمریکا خرید نفت از ایران را کاهش داده اند، این کشور حساب ویژه ای روی خرید نفت چین باز کرده است.

این کاهش شدید نشان می دهد که سینوپک به عنوان یک شرکت ثبت شده در بورس های هنگ کنگ و نیویورک با فشارهای مستقیم دولت آمریکا مواجه است.

یکی از این منابع گفت، این اقدام پس از آن صورت می گیرد که مقامات ارشد آمریکایی ماه گذشته با سفر به پکن خواستار کاهش شدید خرید نفت از ایران شدند.

این منبع افزود: «این دور از تحریم ها کاملا متفاوت از دور قبلی تحریم هاست. در دور قبل لحن مقامات آمریکایی بیشتر مشورتی بود، اما این بار بیشتر شبیه اولتیماتوم است.»

این منابع به دلیل حساسیت بالای موضوع نخواستند نامشان فاش شود. سینوپک از هرگونه اظهارنظر در این باره خودداری کرده است. شرکت ملی نفت ایران هم به درخواست اظهارنظر در این زمینه پاسخ نداده است.

منابع کشتیرانی و بیمه ای گفتند، مسئله ای که موجب پیچیده تر شدن موضوع می شود، این است که ایران برای بیمه محموله های نفتی اش با دشواری مواجه است، زیرا اکثر شرکت های بیمه اتکایی مستقر در اروپا و آمریکا در حال قطع همکاری با ایران هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید