مقدسی: 30 کارخانه تولید شیر خشک داریم و خودکفا شده ایم / نیازی به واردات نداریم

کدخبر: ۲۴۲۳۵۷
اقتصاد نیوز: مدیرکل مرکز بهبود تولیدات دامی گفت: صنایع لبنی را باید در کل زنجیره حمایت کنیم و نباید برای راضی نگه داشتن مشتری ، دامدار متضرر شود.

 به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عباسی مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی در برنامه تیتر امشب در خصوص وضعیت تولید شیر در کشور گفت: در سال 96 حدود 10 میلیون و 200 هزار تن شیر در کشور تولید شده که در سال 97 به 10 میلیون و 700 هزار تن افزایش یافته و  11.7 درصد رشد داشته است.

وی گفت: در دو ماه اخیر اتفاقی نیفتاده که به باعث کاهش تولید شیر شده باشد.

عباسی افزود: کارخانجات تا دو ماه پیش شیر را پس می زدند و نمی دانیم در این دو ماه برای شیر چه اتفاقی افتاده است، شیر محصولی فاسد شدنی است و به محض تولید باید به کارخانجات شیر خشک یا محصولات لبنی تحویل شود.  

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی گفت: محاسبات نشان می دهد که نهاده های دامی حدود ده درصد بهای تمام شده شیر را تشکیل می دهد.

عباسی گفت: با واردات نباید به صنایع لبنی و شیرخشک آسیب بزنیم و باید به سود منطقی  در همه بخش ها قانع باشیم و نباید دامدار متضرر شود.  

وی افزود: پیش از انقلاب مصرف سرانه 50 کیلو بود و الان 100 کیلو است.

این مقام مسئول تاکید کرد:باید صنایع لبنی را در زنجیره حمایت کنیم و چرا دامدار باید متضرر شود و راضی نگه داشتن مشتری از جیب دامدار باشد و فشار به تولید کننده نیاید.

بر اساس این گزارش مقدسی رییس انجمن صنفی گاوداران در ادامه تصریح کرد: تولید شیر از یک ماه پیش 8 میلیون و دویست هزار تن به 7 و نیم میلیون تن رسیده است .کارخانجات لبنی تا دو ماه پیش مستقیم شیر را می خریدند ولی الان کارخانجات شیر خشک از گاوداران مستقیم شیر را می خرند و کارخانجات لبنی از این چرخه حذف شدند و اظهار می کنند شیر کم شده است.

وی ادامه داد:عدد 25 درصدی واردات شیر ، عدد بزرگی است و 2 میلیون تن می شود ، مگر چه اتفاقی افتاده که این قدر کاهش تولید داشته باشیم. 

مقدسی افزود: الان ما 30 کارخانه تولید شیر خشک داریم و خودکفا شده ایم و سالانه 150 تن شیر خشک تولید می شود. 

رئیس انجمن صنفی گاوداران با بیان این که نباید فرافکنی کنیم افزود: ما در 4 ماه  اول 31 میلیون دلار صادرات شیر خشک داشته ایم و نیازی به واردات نیست اما می خواهند برای واردات ارز 4200 تومان بگیرند و تعرفه واردات را به 6 درصد کاهش دهند که ما مخالفیم برای این که ما به اندازه کافی شیر و شیر خشک تولید می کنیم.

وی گفت :در سال گذشته طبق مصوبه دولت ، شیر به قیمت 1440 تومان بود ولی حداکثر قیمت پرداختی حدود 1200 تومان بود و در سال 1395 شیر گاودار را پس زدند و شیر روی دست دامدار ماند و دولت مجبور به خرید تضمینی شد در کنار این کاهش ها پرداخت پول با فواصل چند ماهه صورت گرفت و با حمایت دولت 200 میلیارد تومان مشوق های صادراتی پرداخت شد و بازارهای روسیه  و دیگر کشورها به دست آمد.

مقدسی تصریح کرد:سال گذشته 30 هزار و پانصد تن صادرات داشتیم و تمام این مشکلات به افزایش نرخ ارز بر می گردد و با این افزایش صادرات جذاب شده است  و در سال جدید نرخ جدید 1570 تعیین شد ولی قیمت ما 1750 بود ولی وزیر صمت نرخ 1570 را اعمال و ابلاغ کردند و رابطه دامدار با صنایع شیر خشک مستقیم شد.

وی ادامه داد:امسال 31 میلیون دلار صادرات شیر خشک داشتیم ولی در سال حمایت از کالای ایرانی تمام تلاش ها برای آزاد کردن  واردات  شیر خشک و دریافت ارز دولتی است ولی ما به اندازه کافی شیر داریم.

بر اساس این گزارش کلامی مدیر کل تنظیم بازار وزارت صنعت در ادامه اظهار داشت:  باید بپذیریم که محصولات لبنی برای سبد مصرف کالا اهمیت دارد ؛ قیمت شیر در ابتدای سال با بهای تمام شده 1570 تومان اعلام شد ولی دامداران 1750 تومان را مد نظر داشتند .

وی ادامه داد:اکنون یک کیلو شیرخشک بین 1 تا 2 دلار در بازار جهانی محاسبه می شود و اگر بپذیریم صادرات شیر خشک با دلار آزاد در بازار جهانی محاسبه شود شیر ما تا 3500 تومان افزایش داشته ولی مصرف کننده آیا توان خرید این مبلغ را دارد و صادر کننده باید مابه التفاوت صادرات را به دولت برگرداند.

مدیرکل تنظیم بازار وزارت صنعت گفت: از هر 11.5 کیلو شیر یک کیلوگرم شیرخشک و یک کیلو گرم خامه 40 درصد چربی به دست می آید که مجموعا بهای تمام شده یک کیلو شیر خشک حدود 8 هزار تومان می شود اما الان حدود 19 هزار تومان است، چرا به بهای واقعی تمام شده کالا توجه نمی شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید