کاهش ۷۳ درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در آمریکا

کدخبر: ۲۴۵۰۶۴
اقتصاد نیوز: آنکتاد اعلام کرد سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان در نیمه اول سال ۲۰۱۸ ، ۴۱ درصد کاهش یافت و در آمریکا نیز این رقم ۷۳ درصد کاهش یافت و به ۴۶ میلیارد دلار رسید.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل(آنکتاد) در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان در نیمه اول سال 2018 ، 41 درصد کاهش یافت و به رقم تخمینی 470 میلیارد دلار آمریکا رسید. مقدار این سرمایه گذاری در زمان مشابه سال 2017 حدود 794 میلیارد دلار محاسبه شده بود.

دلیل افت 41 درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان طی نیمه نخست 2018 بروز جنگ تجاری در جهان و بازگرداندن درآمدهای خارجی بسیاری شرکت های مادر آمریکایی از وابسته هایشان در خارج از کشور پس از اصلاحات مالیاتی بود.

این کاهش جریان سرمایه‌گذاری بیشتر در کشورهای پیشرفته متمرکز بود که با افت شدید 69 درصدی به 135 میلیارد دلار رسید و به طور قابل توجهی تحت تأثیر جریان های منفی در ایرلند(81 میلیارد دلار) و سوئیس(77 میلیارد دلار) قرار داشت. کاهش شدیدی هم در آمریکا گزارش شد(73-درصد) معادل 46 میلیارد دلار. رشد سرمایه گذاری در حوزه های سبز هم در کشورهای پیشرفته ناچیز و کمتر از 5 درصد بود.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشورهای در حال توسعه در نیمه اول سال 2018 کاهش کمی داشت و تنها 4 درصد کمتر از زمان مشابه در سال 2017 و 310 میلیارد دلار محاسبه شد. سهم اقتصادهای در حال توسعه در سرمایه گذاری مستقیم خارجی به 66 درصد رسید که یک رکورد بود.

چین بزرگترین دریافت کننده سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان بود. کشورهای در حال توسعه آسیایی همچنان با دارا بودن 47 درصد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در نیمه اول سال 2018 ، بزرگ‌ترین منطقه میزبان بودند.

در سطح منطقه ای، کاهش جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اروپا (93-%)، آمریکای شمالی(18-%) و اقتصاد های در حال گذار(18-%) مربوط می شود به کاهش جهانی. جریان سرمایه گذاری خارجی در سایر کشورهای پیشرفته افزایش یافت (49%) و در مناطق در حال توسعه نسبتا ثابت بود.

در نتیجه روندهای مختلف سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سطح منطقه‌ای ، سهم اقتصادهای در حال توسعه به رکورد 66 درصد رسید. نیمی از ده اقتصاد میزبان از کشورهای در حال توسعه هستند. چین بزرگترین دریافت کننده سرمایه گذاری مستقیم خارجی است و در نیمه اول سال 2018 حدود 70 میلیارد دلار سرمایه را جذب کرده است. پس از آن انگلستان با 66 میلیارد دلار قرار دارد و بعد هم آمریکا با 46 میلیارد دلار.

در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی 6 درصد کاهش داد. در آمریکای جنوبی بیشترین افت سرمایه‌گذاری در برزیل(22-%) گزارش شده است. سرمایه گذاری مستقیم خارجی در شیلی ، پرو و کلمبیا به خاطر قیمت بالای نفت و مس به طور قابل توجهی افزایش یافته است ( 158 درصد ، 43 درصد و 15 درصد).

در آفریقا روند کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی از سال 2017 ادامه یافت(3 درصد). فقط آفریقای جنوبی توانست درصد سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهد.

در اقتصادهای در حال گذار جنوب شرق اروپا، جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در نیمه نخست سال 2018 ، 18 درصد کاهش یافت. روسیه هم 19 درصد کاهش سرمایه‌گذاری داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید