کشورهای اتحادیه اروپا مایل نیستند میزبان مکانیسم جدید مالی اروپا با ایران باشند

کدخبر: ۲۴۷۸۶۲
اقتصاد نیوز: کشورهای عضو اتحادیه اروپا که نگران مجازات های سیاسی احتمالی از طرف آمریکا هستند مایل نیستند میزبان مکانیسم جدید مالی اتحادیه اروپا برای تعامل با ایران باشند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ مکانیسم جدید مالی اتحادیه اروپا که توسط آلمان، انگلیس و فرانسه راه‌اندازی می شود، به اتحادیه اروپا امکان ادامه داد و ستد با ایران را پس از اعمال تحریم های آمریکا علیه بخش‌های نفت و بانکداری این کشور میدهد.این تحریم ها در پنج نوامبر اجرایی می‌شوند .

هیچ کشور عضو اتحادیه اروپا مایل نیست میزبان این مکانیزم مالی باشد تا از روابط تجاری بروکسل با تهران در برابر تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا حفاظت کند .

کشورهای عضو اتحادیه اروپا نگران مجازات های سیاسی احتمالی از طرف آمریکا یا تحریم‌های بیشتر به خاطر اصرار بروکسل به ایجاد این مکانیزم مالی هستند .

فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت این سیستم مالی جدید می‌تواند قبل از نوامبر نهایی شود ولی هیچ مهلت رسمی را اعلام نکرد .

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از این مکانیزم انتقاد کرد .

در اواخر هفته گذشته عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت اتحادیه اروپا به زودی یک کانال پرداخت مخصوص برای تسهیل معامله با ایران می سازد که به صادر‌کنندگان اجازه می‌دهد درآمدهای ارزی مبادلات خود را از طریق آن دریافت کنند .

او اضافه کرد که تصمیم ساخت این کانال پرداخت نشان‌دهنده یک درک متقابل است که شرکت ها و تاجران اروپایی و ایرانی هر دو سعی دارند همکاری های خود را علیرغم عقب‌نشینی یکجانبه واشنگتن از برنامه جامع اقدام مشترک یا همان «برجام» ادامه دهند .

خروج آمریکا از برجام در هشتم ماه مه، توسط دونالد ترامپ اعلام شد. او همچنین ادعا کرد تحریم‌های اقتصادی را دوباره بر ایران و تمام شرکت های همکاری کننده با این کشور اعمال می‌کند .

دور جدید اقدامات محدودکننده واشنگتن علیه بخش نفت و بانکداری ایران در پنج نوامبر اجرایی می‌شود .

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید