خبر شنود و جاسوسی مکالمات تلفنی امکان‌پذیر است

کدخبر: ۲۴۹۸۷۱
اقتصاد نیوز: خبر شنود و جاسوسی مکالمات تلفنی هر از چندگاهی توسط سیاست‌مداران جهان مطرح می‌شود و این موضوع به طور گسترده در رسانه‌‌ها بازتاب دارد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایلنا، چندی پیش نیز مطلبی به نقل از سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در فضای مجازی منتشر شد که در آن از شنود مکالمات تلفنی رئیس‌جمهور کشورمان خبر می داد. البته این موضوع پس از ساعاتی از سوی روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل تکذیب شد؛ ولی این نگرانی همچنان وجود دارد که ممکن است مکالمات سیاست‌مداران و اشخاص عالی‌رتبه توسط سازمان‌ها و نهاد‌های اطلاعاتی کشور‌های مختلف شنود شود اما این اتفاق از نظر فنی چقدر به واقعیت نزدیک است؟

علیرضا نوبهاریان کارشناس شبکه‌های مخابراتی در این باره به خبرنگار ایلنا گفت : این موضوع از نظر فنی کاملا قابل اجرا است و بدون شک همین ‌حالا مکالمات بسیاری از افراد درحال شنود است.

وی درباره راه عملی شدن شنود مکالمات اظهار کرد: گوشی‌های تلفن‌همراه برای ردوبدل کردن صوت از الگوریتم‌های رمزنگاری استفاده می‌کنند که این رمزنگاری برای هر کمپانی تولید‌کننده گوشی متفاوت است ؛ اما با توجه به اینکه تعداد شرکت‌های سازنده محدود است ، بنابراین امکان افشای الگوریتم‌های رمزنگاری وجود دارد و اگر نهاد‌های جاسوسی این اطلاعات را در اختیار داشته باشند به راحتی می‌توانند مکالمات را شنود کنند.

نوبهاریان افزود: البته این تنها یکی از موارد شنود مکالمات است و راه‌های دیگری نیز برای اینکار وجود دارد.

این کارشناس درپاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از ارتباط امنی برای مکالمات برخوردار شد ؟ گفت: یکی از راهکار‌های اصلی برای جلوگیری از شنود مکالمات، استفاده از ماهواره‌ها و گوشی‌های اختصاصی با الگوریتم رمزنگاری متفاوت است.

 به گفته وی، اصولا کشور‌هایی مثل آمریکا و چین برای به حداقل رساندن احتمال شنود مکالمات سیاست‌مداران خود از ماهواره‌های مخابراتی اختصاصی و مدل گوشی‌های با امنیت بالا استفاده می‌کنند.

نوبهاریان با بیان اینکه با اجرای این مراحل نیز نمی‌توان احتمال شنود را به صفر رساند، گفت: این کار‌ها می‌تواند احتمال آن را به حداقل برساند نه آن که جلوی شنود را به طور کامل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه شنود مکالمات تنها درکشور‌های خارجی امکان‌پذیر نیست، گفت : اشخاص می‌توانند در داخل خاک کشور خودشان نیز مورد جاسوسی قرار گیرند ؛ چون دستگاه‌های زیرساختی می‌تواند هک شوند و اطلاعات آن‌ها از راه دور خوانده شود.

این کارشناس افزود: البته موضوع تنها به شنود مکالمات تلفنی ختم نمی‌شود این ماجرا زمانی خطرناک‌تر می‌شود که جاسوسان بتوانند از راه دور میکروفون گوشی‌های تلفن‌همراه را روشن و صداهای محیط را شنود کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید