نگرانی خودروسازان آمریکایی از پیامد های جنگ تجاری با چین

کدخبر: ۲۵۱۲۴۳
اقتصاد نیوز: صنعت اتومبیل سازی آمریکا می ترسد سیاست تعرفه ای دولت آمریکا که بر خودروهای چینی و آلومینیوم و استیل وارداتی وضع شده، تاثیری منفی بر بازار اتومبیل آمریکا بگذارد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ مقامات صنعت اتومبیل آمریکا نفس راحتی کشیدند وقتی واشنگتن اعلام کرد که دولت ترامپ احتمالاً وضع عوارض جدید 25 درصدی بر واردات وسایل نقلیه و قطعات اتومبیل را به تأخیر انداخته یا حتی از این کار منصرف شده است .

دونالد ترامپ با مشاوران تجاری خود دیدار کرد تا در مورد وضعیت تحقیقات وزارت اقتصاد در مورد فعالیت‌های تجاری صحبت کنند. اگر مشخص شود که واردات اتومبیل تهدیدی برای امنیت ملی است، طبق بخش 232 قانون توسعه تجارت، تحریم‌هایی اعمال خواهد شد، ولی منتقدان که کل صنعت اتومبیل را تشکیل می‌دهند هشدار داده‌اند که این حرکت جنگ تجاری را وسیع تر می کند .

صنعت اتومبیل سازی آمریکا همچنین می ترسد عوارض جدید که بیشترین آن قبلا بر خودروهای چینی و آلومینیوم و استیل وارداتی وضع شده، تاثیری منفی بر بازار جدید اتومبیل آمریکا بگذارد. قیمت‌های بالا به مصرف کنندگان ضربه می‌زند و مانع فروش اتومبیل می‌شود و منافع صنعت را به خطر می اندازد .

فورد و جنرال موتور در هفته‌های اخیر اشاره کردند که عوارض آلومینیوم و استیل به تنهایی برای هر کدام یک میلیارد دلار بیشتر از آنچه انتظار داشتند برای خرید مواد خام اولیه هزینه برداشته است. فیات و سازندگان خارجی در آمریکا هم این تاثیر را حس کردند .

شاید خودروسازان یاد گرفته باشند که با انتقاد ها کنار بیایند ولی انتقادهای اخیر هزینه‌هایی به همراه داشته است. تحریم های جدید آلومینیوم و استیل تأثیری اساسی بر صنعتی داشته که یکی از بزرگترین مصرف کنندگان فلزات خام در کشور است. بعد هم جنگ تجاری با چین مسئله ساز است .

در حال حاضر آمریکا تعداد نسبتاً کمی خودرو از چین وارد می کند: چند مدل ولوو و بیوک جنرال موتور. ولی واردات قطعات ماشین به میلیارد‌ها دلار رسیده است .

طی دو دهه قبل با تبدیل شدن چین به بزرگترین بازار اتومبیل جهان، اکثر اتومبیل سازان خارجی تسهیلات ماشین سازی در کشور ایجاد کردند ولی هنوز هم تعداد قابل توجهی واردات اتومبیل وجود دارد که شامل 267 هزار اتومبیل می شود که آمریکا در سال 2007 وارد چین کرد. آنها حالا با عوارض 40 درصدی مواجه شده اند. قبل از آغاز درگیری تجاری این عوارض 25 درصد بود .

این در حالی است که در اوایل سال جاری میلادی زی جینپینگ، رئیس جمهور چین اعلام کرد طرح هایی برای کاهش تنش های تجاری در زمینه اتومبیل دارد و عوارض واردات را به 15 درصد کاهش داد .

پیامدهای ناخواسته این کار این بود که خودروهای وارد شده از آمریکا حالا در بزرگترین بازار اتومبیل جهان کمتر رقابتی هستند و خودروهای تولید شده در ژاپن، کره جنوبی، انگلیس یا آلمان پس از کاهش عوارض رقابتی‌تر شده‌اند .

کسانی که خودروهای چینی را به آمریکا می آورند یا باید قیمت‌ها را بالا ببرند یا سودشان کاهش یابد. کسانی که به چین صادرات دارند هم با همچنین چالشی روبرو هستند: اضافه شدن عوارض را قبول کنند یا شاهد کاهش فروش باشند .

مشخص نیست این عوارض چقدر می‌تواند به فروش خودروهای ساخت آمریکا ضربه بزند ولی BMW آن را حس کرده است. BMW شماره یک صادرکنندگان خودروهای آمریکایی بود که سال گذشته 20 هزار خودرو صادر کرد که شامل مدل X5 به چین هم می شد .

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید