ضربه چای هندی از تحریم ایران

کدخبر: ۲۵۱۸۶۳
روزنامه ایتالیایی 'کوریره دلاسرا'به تحریم های ضد ایرانی ترامپ اشاره کرد و نوشت: تحریم های آمریکا علیه ایران سلطان چای هند را دچار بحران کرد.
ضربه چای هندی از تحریم ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، کوریره دلاسرا امروز در یاداشتی افزود: دامنه تحریم های واشنگتن علیه تهران به هند رسیده است. تصمیم کاخ سفید مبنی بر خروج از برجام و اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران، به صورت غیرمترقبه ای دامنگیر ایالت آسام و بزرگترین تولیدکننده چای در هند شده و تقاضا و بهای این کالا را کاهش داده است. 

روزنامه ایتالیایی نوشت: صادرات چای هند به ایران از سال 2010 تا 2017 مسیر صعودی داشته و به 31 میلیون کیلوگرم رسیده بود. اما درشش ماه نخست سال 2018 و پس از اعلام تحریم ها، صادرات چای هند به ایران 13 درصد کاهش یافته و به 12 میلیون کیلوگرم رسیده و بهای آن نیز 10درصد تنزل یافته و به 3.5 دلار به ازای هر کیلو رسیده است. 

کوریره دلاسرا افزود: چای آسام در میان ایرانی ها از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و سال گذشته ایران با عبور از روسیه، به نخستین مصرف کننده چای هند تبدیل شد و ارزش صادرات این کالا به 100 میلیون دلار رسید. 

روزنامه ایتالیایی یادآورشد که تحریم های آمریکا علیه ایران شامل محصولات کشاورزی نمی شود و هند نیز مانند ایتالیا از کشورهای دارای معافیت موقت است.با این حال صادرکنندگان هندی در تلاش بوده تا دلار را در مناسباتشان با ایران استفاده نکنند و ارتباط خود با بانک های ایرانی را که مورد تحریم واشنگتن هستند، ادامه دهند. 

'ویوک گوانکا' رئیس شرکت چای 'وارن' و دبیر اتحادیه چای هند به تازگی در گفت وگو با فایننشال تایمز درباره نگرانی های تولیدکنندگان چای و پیامدهای مخرب تحریم های آمریکا بر روی صادرات این کالا به ایران هشدار داده است.

روزنامه ایتالیایی نوشت که هند و ایران در گذشته برای دور زدن تحریم ها، در مناسبات تجاری خود به جای دلار از دیگر ارزها، حتی روپیه، استفاده می کردند و صادرکنندگان چای آسام امیدوارند بتوانند بار دیگر به همین روش متوسل شوند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید