ادعای پوچ ترامپ درباره عدم تحریم دارویی ایران

کدخبر: ۲۵۱۹۲۱
اقتصاد نیوز: درحالی که دادگاه لاهه دولت آمریکا را ملزم کرده است مانع صدور کالاهای بشردوستانه به ایران نشود بلومبرگ طی گزارشی نوشت شرکت های دارویی خارجی و بانک های بین المللی برای جلوگیری از جریمه های آمریکا، در مورد تجارت با ایران محتاطانه عمل می‌کنند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ با گسترش حمله آمریکا علیه ایران، سلامتی لیلا کوچکی تحت تاثیر قرار گرفته است .

این بیمار 47 ساله مجبور بود با 15 داروخانه در تهران تماس بگیرد تا بالاخره بتواند داروی خود را پیدا کند «بالاخره توانستم داروخانه کوچکی را پیدا کنم که کمی از این دارو به من بدهد، فقط دو ورقه ده تایی قرص. خواهش کردم که برایم نگه دارند تا برسم» .

بر روی کاغذ تحریم های آمریکا اجازه خرید کالاهای بشردوستانه مثل دارو را می دهد ولی شرکت های دارویی خارجی و بانک های بین المللی برای جلوگیری از جریمه های آمریکا، در مورد تجارت با ایران محتاطانه عمل می‌کنند. پیچیدگی‌های قانونی جدید باعث شده پیدا کردن برخی داروها سخت شود .

این در حالی است که دادگاه لاهه هم در حکمی دولت آمریکا را ملزم کرده است مانع صدور کالاهای بشردوستانه به ایران نشود و از مبادلات مالی در این زمینه جلوگیری نکند.

پایین آمدن ارزش ریال هم قیمت داروهای وارداتی و مواد اولیه مورد استفاده در تولید داخلی را بالا برده است .

این کمیابی، بیماران را مجبور به تصمیم گیری های حیاتی کرده است. کوچکی در مورد قرص های مورد استفاده اش گفت:« احتمالاً برای این که قرص هایم تمام نشوند مجبورم نصفه مصرف کنم یا چند دوز آن را نخورم» .

وقتی آمریکا در 5 نوامبر فشار بر ایران را افزایش داد، تحریم صادرات نفت در صدر اخبار جهان قرار گرفت. ولی دامنه این تحریم ها خیلی بیشتر از آن است.خزانه‌داری آمریکا بیش از 700 فرد، نهاد، هواپیما و کشتی را تحریم کرده که شامل بانک مرکزی ایران و بسیاری وابستگان تجاری آن نیز می شود. برخی از این بانک ها دسترسی خود به سیستم پرداخت جهانی سوئیفت را از دست داده اند .

داگ جکبسن، وکیل تحریم‌ها در جکبسن برتن کلی در واشنگتن گفت:« پیدا کردن بانک های خارجی که حاضر به معامله با ایران باشند کم است،حتی اگر اجازه آن را داشته باشند. مقامات آمریکا می‌گویند معامله کالاهای بشردوستانه را تحریم نمی کنند. ولی بانک‌ها باید یک تصمیم مخاطره‌آمیز و پرهزینه بگیرند که آیا این معاملات برایشان می ارزد یا نه» .

شرکت های دارویی اروپایی اعلام کردند که به معامله با ایران ادامه می‌دهند. سخنگوی داروسازی فرانسوی سانوفی تنها شرکت دارویی جهانی که در ایران کارخانه تولید دارد گفت تحریم‌ها بر توانایی آن برای فروش دارو تاثیری نگذاشته است و آنها همچنان در خدمت ایران هستند .

ولی اگر ایران نتواند پول داروها را پرداخت کند نمی تواند مثل قبل از تحریم ها دارو وارد کنند .

تا حالا 4 بانک خصوصی تجارت بشردوستانه ایران را تسهیل کرده‌اند: بانک پارسیان، بانک خاورمیانه، بانک سامان و بانک پاسارگاد. حالا هر چهار بانک تحت تحریم‌های اولیه آمریکا قرار گرفته‌اند که جلوی تجارت شرکت‌ها و افراد آمریکایی را با ایران می‌گیرد. پارسیان همچنین با تحریم‌های ثانویه مواجه شده است .

شورای پزشکان ایران از دبیرکل سازمان ملل خواسته اقدامی کند:« تحریم های آمریکا به طور جدی توانایی ما برای دسترسی به دارو، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی خاص را تحت تاثیر قرار داده است» .

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید