قیمت آجیل و خشکبار گران تر نمی شود

کدخبر: ۲۵۲۶۴۰
اقتصاد نیوز: رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار گفت: 20 تا 30 درصد افزایش قیمت ها در گرو اقدامات دلالان است و قیمت آجیل و خشکبار گران تر نمی شود.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی احمدی رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار درباره قیمت فروش آجیل اظهار کرد: قیمت بازار بر مبنای ، نوسانات نرخ ارز، میزان تولید، عرضه و تقاضا تعیین می شود.

وی درباره محدودیت های موجود در صنف آجیل فروشان بیان کرد: سرمایه گذاری و سرمایه مردم از جمله محدودیت های این بازار است.

احمدی با اشاره به گرانی های ایجاد شده در چند ماه اخیر گفت: 20 تا 30 درصد افزایش قیمت ها در گرو اقدامات دلالان است همچنین با کاهش قدرت خرید خرده فروشان، قدرت تامین اجناس آنان کاهش می یابد.

وی نوسانات نرخ ارز را عامل دیگر افزایش قیمت آجیل و خشکبار برشمرد و افزود: پسته، توت، تخمه ژاپنی و انجیر ازجمله اقلام صادراتی هستند و تاجران کشور های عراق، افغانستان و سایر کشور ها این اجناس را از تولیدکنندگان می خرند و فروشندگان در پایان این زنجیره قرار می گیرند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تصریح کرد: با وجود این عوامل قیمت آجیل و خشکبار گران تر نمی شود.

احمدی آجیل و خشکبار را از جمله جنس های بین المللی صادراتی دانست و گفت: در سال هایی که آب و هوا مناسب است 220 هزار تن تولید پسته داریم و تنها 20 درصد از این میزان به هنگام مناسبت ها و اعیاد مختلف به فروش می رسد و 80 درصد باقی مانده صادر می شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار برخی اجناس مانند مغز گردو، تخمه کدو و تخمه آفتابگردان را با کمبود مواجه دانست و افزود: برای جلوگیری از کمبود باید این محصولات را به صورت کنترل شده  وارد بازار شوند.

وی ادامه داد: ما با وزارت جهاد کشاورزی و معاونت باغبانی جهاد کشاورزی گفت و گو هایی در زمینه صادرات پسته داشته ایم تا در ازای صادرات این جنس، محصولاتی که در داخل مصرف بالایی دارند از جمله بادام هندی، تخمه کدو و تخمه آفتابگردان وارد کشور شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار به از بین رفتن 70 درصد مغز گردو در اثر سرما اشاره کرد و گفت: برای جبران این امر پیگیری هایی صورت گرفته است.

وی در پایان تصریح کرد: ما در حال پیگیری نامه های ارسال شده به معاونت باغبانی و وزارت جهاد کشاورزی هستیم تا از این طریق با کنترل اجناس وارداتی علاوه بر این که مصرف کنندگان قدرت خرید پیدا کنند، آجیل فروشان نیز توانایی عرضه محصولات خود را پیدا کنند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید