ارزش لیر ترکیه به بالاترین رقم در چهار ماه گذشته رسید

کدخبر: ۲۵۳۵۸۰
اقتصادنیوز؛ افزایش ارزش پول ملی ترکیه (لیر) در برابر ارز‌های خارجی از جمله دلار که از حدود یک ماه پیش آغاز شده بود، بار دیگر تقویت شده و به بالاترین رقم در چهار ماه اخیر رسید.
ارزش لیر ترکیه به بالاترین رقم در چهار ماه گذشته رسید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ هم اکنون هر دلار آمریکا به نرخ ۵.۱۹ لیر و هر یورو نیز به نرخ ۵.۹۰ در بازار ارز ترکیه به فروش می‌رسد که بالاترین رقم در چهار ماه اخیر است.

پول ملی ترکیه از روز‌های نخست سال میلادی جاری در اوایل زمستان گذشته بتدریج ارزش خود را در برابر ارز‌های خارجی از دست داد.

در اواخر تابستان در پی ادامه تنش بین آنکارا ـ. واشنگتن بر سر زندانی شدن آندرو برونسون کشیش آمریکایی متهم به جاسوسی در ترکیه، از ابتدای سال جاری میلادی کاهش ارزش لیر به حدود ۸۰ درصد رسید و هر دلار حدود هفت لیر و هر یورو نیز نزدیک به هشت لیر خرید و فروش شد.

این روند با آزادی کشیش آمریکایی و اجرای برخی سیاست‌های مالی در ترکیه معکوس شده و روند تقویت ارزش لیر بتدریج آغاز شد.

به گزارش وبسایت خبر.۷ ترکیه، تحلیلگران معتقدند که سیر مثبت ارزش لیر در بازار‌ها قبل از اجلاس جی.۲۰ که فردا آغاز می‌شود، ادامه خواهد یافت.

کارشناسان اقتصادی پیش بینی می‌کنند که ارزش لیر در برابر ارز‌های خارجی در روز‌های آینده نیز با شیبی ملایم باز هم تقویت شود.

مراد چتین کایا رئیس بانک مرکزی ترکیه در گزارشی که تحت عنوان 'وضعیت اقتصاد کلان و سیاست‌های پولی' ارائه داد، ضمن اعلام کاهش سرعت تورم چند ماه اخیر گفت که تدابیر هماهنگ برای مدیریت بازار ارز مهار نرخ تورم به صورت مرحله به مرحله ادامه خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید