افزایش 70 درصدی نهاده های دامی

کدخبر: ۲۵۳۹۰۸
اقتصاد نیوز: گرانی و کمبود علوفه دام در سال جاری دامداران و عشایر استان خراسان جنوبی را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

 به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ با آغاز فصل سرما، گرانی علوفه و کمبود آن در بازار مشکل اصلی عشایر و دامداران این استان است به طوری که فقر شدید مراتع بر اثر خشکسالی و افزایش قیمت نهاده های دامی هزینه های پرورش دام را به خصوص برای دامداران روستایی و عشایر افزایش می دهد. 

وضعیت نامساعد کشاورزی و نبود علوفه موردنیاز دام ها، صاحبان دامداری ها را به خرید علوفه از خارج استان واداشته که دوری از مرکز و کرایه زیاد حمل و نقل، هزینه های سنگینی بر روی دست دامداران می گذارد. 

در سال جاری قیمت برخی نهاده های دامی از جمله جو به عنوان قوت غالب دام بیش از 100 درصد رشد داشته در صورتی قیمت شیر و گوشت تنها 30 درصد افزایش یافته است. 

گرانی علوفه بیش از همه دامداری های سنتی و سبک در روستاهای خراسان جنوبی را تهدید می کند چرا در 10 سال گذشته اکثر دامداری های سنتی تعطیل شده اند و نیاز است در این شرایط دولت برای حل مشکل دامداران نهاده های دامی یارانه ای و مدت دار بیشتری اختصاص دهد. 

**دولت نهاده دامی یارانه ای اختصاص دهد 

یکی از دامداران سنتی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به فقر مراتع مجبور به تغذیه دستی دام خود هستیم که گرانی شدید علوفه هزینه های سنگینی را بر روی دست ما می گذارد. 

علی احراری افزود: گرانی علوفه به شدت هزینه پرورش دام را افزایش داده و با توجه به شرایط موجود نه تنها دامداری صرفه اقتصادی ندارد بلکه باید هزینه های سنگینی از جیب خود برای پرورش دام بپردازیم. 

وی اظهار داشت: ما به عنوان دامداران سنتی در روستاها با توجه فقر مراتع در فصل زمستان مجبور هستیم دام خود را به صورت کامل به تغذیه دستی پرورش دهیم که افزایش قیمت های نهاده های دامی کمر دامداران را خم کرده است. 

احراری ادامه داد: اندوخته علوفه مان تمام شده و با بالا رفتن قیمت نمی توانیم علوفه مورد نیاز دام های خود را تامین کنیم که با توجه به این شرایط بحرانی در جامعه که دامداران در تامین معیشت خود مانده اند، دولت در حمایت از دامداران علوفه های یارانه ای و مدت دار اختصاص دهد. 

** افزایش 70 درصدی نهاده های دامی 

مدیرعامل شرکت تعاونی عشایر درمیان گفت: در سال جاری نرخ علوفه دستی دام از جمله جو، کنسانتره، کاه و یونجه به صورت میانگین 70 تا 75 درصد افزایش یافت، به طور مثال از ابتدای امسال قیمت هر کیلوگرم جو به صورت نقدی 950 تومان بود که به 2 هزار و 100 تومان در ماه جاری افزایش یافته است. 

سید عبدالحکیم دادار عنوان کرد: امسال خرید نهاده های دامی با نرخ بالا هم کمیاب شده است، در 2 سال گذشته کشاورزان داخلی اقدام به کشت جو می کردند و بازار اشباع بود اما در سال جاری سطح کشت جو کاهش یافته و به دلیل کاهش سطح کشت قیمت آن به شدت افزایش یافته است. 

وی با اشاره به نقش دلالان در بازار فروش نهاده های دامی از جمله جو، بیان کرد: متاسفانه دلالان امسال در زمان برداشت محصول اقدام به خرید جو از کشاورزان با قیمت ارزان کرده اند و در فصل زمستان و زمان تغذیه دستی به قیمت های گزاف با دامداران می فروشند. 

دادار افزود: همچنین قیمت هر کیلو کنسانتره از 950 تومان در ابتدای امسال به یک هزار و 400 تومان در ماه جاری افزایش یافته و کنسانتره تولیدی کیفیت کنسانتره ابتدای امسال را ندارد. 

وی با بیان اینکه امسال با توجه به گرانی های نهاده های دامی وضعیت دامداری اسفناک است، اضافه کرد: این در حالی است که قیمت گوشت تنها 30 درصد افزایش یافته است، هم اکنون هر کیلوگرم دام زنده 23 هزار تومان فروخته می شود این در حالی است که قیمت تمام شده هر کیلوگرم دام زنده برای دامدار یا عشایر 28 هزار تومان است. 

مدیرعامل شرکت تعاونی عشایر درمیان اظهار داشت: در فصل زمستان 100 درصد عشایر و دامداران شهرستان دام خود را با تغذیه دستی پرورش می دهند که گرانی و کمبود علوفه عشایر را نگران کرده و تغذیه دستی دام، آنان را به شدت با کمبود نقدینگی مواجه کرده است. 

دادار گفت: مراتع شهرستان بسیار فقر است و جوابگوی نیاز دام دامداران و عشایر نیست، به دلیل فقر مراتع، امسال هیچ یک از عشایر شهرستان کوچ نکرده اند. 

وی عنوان کرد: در این شرایط بحرانی باید دامداران بیش از گذشته با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای تامین علوفه و اختصاص علوفه یارانه ای بیشتر توسط دولت حمایت شوند چرا که در صورت نبود حمایت باید در چند سال آینده سراغ آنان را در حاشیه شهرها بگیریم. 

**گرانی و ثبات نبودن قیمت نهاده ها 

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی هم گفت: گرانی، عدم ثبات قیمت نهاده ها، بالا بودن هزینه های تمام شده محصولات دامی در چند ماه اخیر دامداران استان را با مشکلات گوناگون رو به رو کرده است. 

حجت الاسلام سید محمود موسوی رستگار افزود: در چند ماه اخیر قیمت برخی نهاده های دامی 100درصد و قیمت اقلامی از جمله کاه و یونجه با هزینه حمل 130درصد افزایش یافته است، در حالی که قیمت شیر تنها 25 درصد افزایش یافته است. 

وی بیان کرد: براساس آخرین قیمت مصوب، کارخانه داران هر کیلو شیر را از دامدار 2 هزار تومان خریداری می کنند که با توجه به گرانی علوفه هیچ صرفه اقتصادی ندارد، اگر قیمت نهاده های دامی به قیمت ابتدای امسال برگردد ما حاضریم قیمت شیر را 30 درصد ارزانتر بفروشیم. 

موسوی رستگار با بیان اینکه تحریم ها نیز در افزایش قیمت برخی نهاده های دامی تاثیرگذار بوده است، اضافه کرد: ذرت، جو، سویا و کلزا از جمله محصولات وارداتی هستند که به دلیل نوسانات نرخ ارز به شدت قیمت آن افزایش یافته است. 

وی عنوان کرد: با توجه به گرانی نهاده‌های دامی، دامداری صرفه اقتصادی ندارد و دامداران استان همانند فردی که سکته کرده، نیازمند اکسیژن از سوی دولت هستند تا چند روزی بیشتر در عرصه پرورش دام بمانند. 

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی اظهار داشت: بسیاری از دامداران قادر به ادامه فعالیت در این بخش نیستند و حتی منجر به از دست دادن حرفه چندین ساله خود شده اند، در این شرایط بحرانی، دامداران استان به حمایت های دولت چشم دوخته اند. 

موسوی رستگار با بیان اینکه خشکسالی های و گرانی علوفه بیشترین اثر را بر روی دام سبک روستائیان استان گذاشته است، افزود: در چند سال اخیر بر اثر خشکسالی دام روستائیان به شدت کاهش یافته و 70 درصد از دامداری های سنتی استان تعطیل شده اند. 

وی ادامه داد: دامداری در روستاها به مرز بحران رسیده است و در برخی روستاها مردم، برخی دام های خود را برای تامین علوفه سایر دام ها می فروشند. 

موسوی رستگار بیان کرد: افزایش قیمت داروهای دامی از دیگر مشکلات دامداران است، برخی دامداران در صورت مریضی دام، راضی به مرگ او می شوند زیرا درمان دام با صرفه نیست. 

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی یادآور شد: در حال حاضر دامداران استان یک میلیون و 700 هزار راس دام سبک، حدود 60 هزار راس دام سنگین و 29 هزار نفر شتر را پرورش می دهند. 

**گرانی علوفه و هزینه سنگین بر دوش عشایر 

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی هم به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به کاهش بارندگی ها در سال زراعی گذشته و فقر علف در مراتع و چراگاه ها، عشایر مجبور شده اند دام خود را به صورت دستی تغذیه کنند. 

حسین حسین پور افزود: تغذیه دستی دام با توجه به افزایش قیمت ها در سال جاری، هزینه های زیادی را برای پرورش دام به عشایر تحمیل می کند. 

وی عنوان کرد: عشایر با توجه به گرانی ها مجبورند تعدادی از دام های خود را به فروش برسانند تا بخشی از هزینه پرورش مابقی دام های خود را تامین کنند، خرید علوفه دستی از جمله جو، کنسانتره و سایر موارد هزینه های سنگینی را بر عشایر تحمیل می کند. 

وی با بیان اینکه عشایر قشر محروم و زحمتکشی هستند که باید حمایت های مختلف از آنان بیشتر انجام شود گفت: هم اکنون شرکت های تعاونی عشایر، علوفه دستی را در مناطق مختلف تامین می کنند و همه ساله برای کاهش اثرات خشکسالی بر عشایر توزیع نهاده دامی مدت دار و یارانه ای توسط اداره کل امور عشایری توزیع می شود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید