امسال ذخیره میوه شب عید بر عهده وزارت صمت است

کدخبر: ۲۵۴۶۶۸
اقتصادنیوز: معاون وزیر جهاد کشاورزی از ذخیره‌سازی بازار میوه شب عید در وزارت صمت خبر داد.

ذخیره‌سازی بازار میوه شب عید را وزارت صمت بر عهده گرفتبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه همایش روز جهانی خاک در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی وزارت جهاد با اجرای طرح‌هایی نظیر گلخانه، آبیاری تحت فشار، توسعه اراضی شیب‌دار و استفاده از سایبان‌ها در نظر دارد علاوه بر ایجاد اشتغال مصرف آب را کاهش دهد.

وی افزود: انتقال محصولات آب‌بر همچون سبزی و صیفی یکی از سیاست‌های اصلی وزارتخانه به شمار می‌رود، چرا که این امر صرفه‌جویی آب را تا ۹۵ درصد کاهش می‌دهد.

طهماسبی از محدودیت کشت دو محصول خیار و فلفل در فضای آزاد خبر داد و گفت: بنا به دستور وزیر جهاد، کشت دو محصول خیار و فلفل تا سال ۱۴۰۰ در فضای باز با محدودیت‌هایی روبه‌رو می‌شود.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، هم اکنون برخی از درختان انار، تاپایا، لیموترش در محیط‌های گلخانه‌ای پرورش داده می‌شود، چرا که با توجه به اهمیت خاک چاره‌ای به غیر از حفاظت از آن وجود ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به دلایل اهمیت خاک گفت: خاک به عنوان بستر اصلی تولید نقش مهمی در زندگی انسان‌، غذا و اکسیژن دارد و خاک چیزی نیست که تنها کشاورزان از آن استفاده کنند، بلکه تمامی تأسیسات و ساختمان‌ها پایه اصلی آنها خاک است و پوشش گیاهی خاک می‌تواند منبعی عظیم برای کربن باشد به طوری که CO2 را درون خود جذب کند.

وی ادامه داد: خاک همانند انسان آسیب پذیر است به طوری که اگر خاک بنا به هر دلیلی آسیب ببیند دیگر امکان پرورش گیاهان در آن وجود ندارد.

طهماسبی درباره آخرین وضعیت توسعه کشت‌های گلخانه‌ای هیدروپنیک گفت: سیستم‌های هیدروپنیک در تمام دنیا مرسوم است و هم اکنون تسهیلاتی برای احداث و توسعه کشت‌های گلخانه‌های هیدروپنیک به متقاضیان داده می‌شود که میزان تسهیلات و مبنای طرح متفاوت است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت ذخیره‌سازی بازار میوه شب عید گفت: ذخیره‌سازی میوه شب عید را وزارت صمت بر عهده گرفته است. امسال میوه به ویژه مرکبات و کیوی به حدی تولید زیاد است که باغداران با کاهش قیمت در باغات روبه‌رو شده‌اند و هم اکنون سازمان تعاون روستایی برای جلوگیری از کاهش قیمت وارد میدان شده و تا زمانی که بازار به تعادل برسد خریدها ادامه خواهد داشت.

وی با انتقاد از اختلاف قیمت میوه از سر باغ تا خرده‌فروشی‌ها گفت: متأسفانه همیشه از این  فاصله چند برابری قیمت‌ها دو گروه تولیدکننده و مصرف‌کننده متضرر هستند که به نظر می‌رسد باغداران و تولیدکنندگان باید خود چاره‌ای بیندیشند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید