​رایزنی گمرک برای ایجاد دروازه مشترک تجارت مجازی با ۵ کشور

کدخبر: ۲۵۵۳۵۱
اقتصادنیوز: رییس کل گمرک ایران از رایزنی برای ایجاد دروازه مشترک تجاری مجازی با ۵ کشور عمده طرف تجاری ایران خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، مهدی میراشرفی با اشاره به اجلاس جهانی و منطقه‌ای گمرک که اخیرا در کشور هند برگزار شد اظهارداشت: ایران عضویت چهارساله در کمیسیون خط مشی سازمان جهانی گمرک دارد که عالی‌ترین رکن این سازمان محسوب می‌شود.

رییس کل گمرک ایران با تاکید بر اینکه با پیشنهادهای سازنده و برنامه منسجم در اجلاس حضور یافتیم تصریح کرد: ایران جزء چهار گمرک فعال منطقه‌ای آسیا پاسفیک و سایر مناطق است و از نظرات کارشناسی ما در اجلاس تقدیر شد و مورد پذیرش قرار گرفت.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه در حاشیه اجلاس به دنبال اهداف و برنامه‌های گمرک در جهت ارتقای وضعیت تجارت خارجی بودیم تصریح کرد: یکی از این رویکردها، رایزنی برای فراهم شدن تفاهم‌نامه‌ گمرکی با شرکای اصلی تجارت خارجی کشورمان بود تا از این طریق بتوانیم برخی مسائل و مشکلاتی از جمله قاچاق را کاهش دهیم.

وی به تبیین این موضوع پرداخت و تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود به شفافیت در امر تجارت خارجی باز می‌گردد که می‌توان با تبادل الکترونیک دیتا میان مبدا و مقصد کالاها، از بروز هرگونه مشکل و سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری کرد؛ این مساله نیاز به فراهم شدن زیرساخت‌هایی میان کشورها و همچنین سیاست‌گذاری بین دستگاهی دارد.

به گفته رییس کل گمرک ایران، یکی از سیاست‌ها و رویکردهای کنونی گمرک جلوگیری از قاچاق کالا است و در این رابطه رایزنی‌های خوبی با پنج کشور عمده تجارت خارجی صورت گرفت؛ البته این موضوع نیازمند پیگیری‌های مجدانه است.

وی ادامه داد: ایران عضو کنوانسیون تجدیدنظر شده کیوتو بوده که یکی از استاندارهای آن تبادل اطلاعات میان گمرکاتی است که با یکدیگر تجارت دارند و این تبادل الکترونیک در ارتقای شفافیت تجارت خارجی نقش بسزایی دارد.

میراشرفی افزود: به دنبال آن هستیم تا با پنج کشور عمده وارداتی دیتا و اطلاعات تجارت را تبادل کنیم تا بتوان قسمت عمده قاچاق و شفافیت در تجارت خارجی را حل کرد. ربیس کل گمرک ایران به موانع پیش‌روی چنین رویکردی پرداخت و یادآور شد: با محدودیت‌های قوانین داخلی روبرو هستیم و همچنین هماهنگی‌های بین دستگاهی در کشورها نیاز است تا بتوان دروازه مشترک تجاری مجازی را عملیاتی کرد. اگر این مسیر به نتیجه برسد بسیاری از پرونده‌های تخلفات گمرکی در کمیسیون‌ها و محاکم قضایی به شدت کاهش می‌یابد.

معاون وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: در حاشیه اجلاس با طرف‌های هندی، کره‌ای، چینی، ایتالیایی، ‌ فرانسوی، برزیلی و انگلیسی رایزنی‌هایی صورت گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید