درآمد حاصل از صادرات 130 شرکت آلمانی در معرض خطر به دلیل تحریم های ایران

کدخبر: ۲۵۵۹۰۷
اقتصاد نیوز: اطلاعات رویت شده توسط رویترز حاکی از آن دارد که صادرات آلمان به ایران در ماه اکتبر یعنی یک ماه قبل از شروع تحریم های دوباره آمریکا علیه بخش نفت و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سیر صعودی به خود گرفت.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایبِنا؛ این افزایش صادرات نشان از تمایل در میان شرکت های کوچک و متوسط آلمانی به منظور ادامه تجارت با ایران با وجود ریسک قرار گرفتن در فهرست سیاه از سوی ایالات متحده به دلیل نادیده گرفتن تحریم ها دارد.

آمار رسمی منتشر شده از سوی اداره آمار فدرال آلمان حاکی از آن دارد که صادرات کالاهای آلمانی به ایران در مجموع به تقریبا ۴۰۰ میلیون یورو معادل ۴۵۵ میلیون دلار در ماه اکتبر رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۸۵ درصد افزایش نشان می دهد؛ ضمن اینکه بیشترین رقم حجم صادرات ماهانه از سال ۲۰۰۹ میلادی به بعد محسوب می شود.

بر همین اساس، تقریبا یکهزار شرکت کوچک و متوسط آلمانی با ایران مناسبات تجاری دارند و ۱۳۰ شرکت آلمانی هم در ایران شعبه تاسیس کرده اند. اما برخی از شرکت های چند ملیتی مانند «زیمنس» به دلیل ترس از تحریم های آمریکا از ایران رفته است.

«مایکل توکاس» از اعضای اتاق بازرگانی و صنعتی آلمان-ایران گفت: شرکت های کوچک و متوسط آلمانی بیشترین صادرات به ایران را انجام می دهند و کالاهای شیمیایی در حدود نیمی از کالاهای صادراتی به ایران را شامل می شود و ماشین آلات و تجهیزات کارخانه ای در حدود یک سوم صادرات کالاهای آلمانی به ایران است.

«توکاس» گفت: شرکت های کوچک و متوسط که به ایران صادرات انجام می دادند به دلیل تحریم های آمریکا که پروژه های بزرگ در بخش های کلیدی مانند بانکداری و کشتیرانی را هدف قرار داده در حال برآورد ریسک ها هستند.

«مایکل توکاس» افزود: دوستان آمریکایی ما نظارت شدیدی بر روی بخش های حیاتی مانند بانکداری، بیمه، کشتیرانی و مخابرات دارند؛ ضمن اینکه رویکرد سفت و سختی را در مورد شرکت های بزرگ و بخش های کلیدی دارند.

این فعال اقتصادی گفت: اتاق بازرگانی و صنعتی آلمان-ایران انتظار دارد که صادرات کالاهای آلمانی به ایران افزایش پیدا کند. میزان صادرات کالاهای آلمانی به ایران در طی ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۴ درصد رشد به ۲.۴ میلیارد یورو رسید و برآورد می شود که حجم صادرات ماهانه آلمان به ایران در سال آینده میلادی به طور متوسط ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون یورو باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید