کاهش قیمت محصولات لبنی در بازار کلید خورد / قیمت جدید محصولات لبنی اعلام شد

کدخبر: ۲۵۷۰۷۹
اقتصاد نیوز: با گذشت ۹ روز از ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار، بالاخره کاهش قیمت محصولات لبنی در بازار کلید خورد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با گذشت ۹روز از ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار، بالاخره کاهش قیمت محصولات لبنی در بازار کلید خورد.

براین اساس آحاد جامعه انتظار دارند که تمامی کارخانه های لبنی طبق مصوبه تنظیم بازار، تَن به اجرای کاهش ۷ تا ۱۱ درصدی قیمت ها بدهند تا آنها بتوانند این محصول ارزشمند را در سبد غذایی خود بگنجانند.

بررسی های میدانی نشان می دهد که افزایش چشمگیر قیمت محصولات لبنی در ماه های اخیر کار را به جایی رسانده بود که بسیاری از خانوارها چاره ای جز حذف آن از سبد غذایی خود نداشتند.

یکی از فروشندگان فروشگاه زنجیره ای در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، می گوید: اگرچه بنابرمصوبه جدید ستاد تنظیم بازار در ۱۸ آذر ماه قرار بود قیمت های جدید محصولات لبنی روی کالا درج شود، اما این مسئله به سبب مسائل قرنطینه ای محصول و فروش محصولات قبلی در بازار کمی زمان بر است.

این فروشنده با بیان اینکه پس از اعلام این مصوبه،همه روزه خریداران زیادی نسبت به قیمت محصولات لبنی به مدیریت فروشگاه معترض هستند، افزود: خریداران با نگاهی به برچسب قیمت محصولات لبنی و عدم تغییر آن گلایه مندند که همواره مدیریت فروشگاه در پاسخ به اعتراض آنها می گوید که طبق اعلام کارخانه ها، نرخ های جدید پس از گذراندن دوره قرنطینه تولید کالاهای جدید به زودی اعمال می شود.

در همین رابطه یکی از خریداران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، می گوید: همه ساله قیمت محصولات لبنی در طول سال به بهانه های مختلف در بازار افزایش می یابد که این امر موجب شده است تا بسیاری از خانوارها، لبنیات را از سفره خود حذف کنند.

این خریدار می گوید: با توجه به آنکه رسانه ها خبر از اجرای مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار و آغاز کاهش ۷ تا ۱۱ درصدی قیمت محصولات لبنی از ۲۷ آذر در بازار داده اند، انتظار می رود که تمامی نشان های تجاری لبنی، تَن به اجرای مصوبه بدهند و همواره دستگاه های ذی ربط با اعمال نظارت بیشتر بر بازار با متخلفان برخورد کند.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که اگر نوسان خاصی در حوزه ارز و همچنین تغییر خاصی در بودجه سال آینده مبنی بر قیمت حامل های انرژی، حقوق و دستمزد و ... رخ ندهد، قیمت های مصوب فعلی حداقل تا سال آینده پابرجا خواهد بود.

ناگفته نماند که بسیاری از دامداران به سبب تاخیر کارخانه های لبنی در اجرای مصوبه، گلایه هایی دارند و می گویند با وجود کاهش ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومانی نرخ خرید هر کیلو شیر خام، انتظار می رود که تمامی کارخانه ها مصوبه جدید را اجرا کنند تا اجحافی در حق دامدار و مصرف کننده صورت نگیرد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت قیمت های جدید محصولات لبنی و دلیل تاخیر در اجرای مصوبه از سوی کارخانه های لبنی با خبر شویم:

رضا باکری دبیر انجمن‌صنایع لبنی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، درباره آخرین وضعیت قیمت محصولات‌ لبنی اظهار کرد: بنابر مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار، قیمت محصولات لبنی بر حسب پیشنهاد انجمن صنایع لبنی ۷ تا ۱۱ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: براساس ابلاغیه جدید ستاد تنظیم بازار، تمامی کارخانه های لبنی از امروز مکلفند که قیمت های جدید را بر روی کالا درج کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به آنکه کارخانه های لبنی از زمان ابلاغ مصوبه به منظور رعایت دوره قرنطینه و تطابق خود با بازار، یک هفته فرصت داشتند، بنابراین از امروز قیمت لبنیات در بازار کاهش می یابد و تمامی محصولات با قیمت های جدید به بازار عرضه می شوند.

باکری ادامه داد: با وجود آنکه محصولات لبنی به‌ مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت تا جواب نهایی آزمایش و بررسی های بهداشتی در قرنطینه می مانند، بنابراین فروش محصولات لبنی با نرخ های قبلی و‌ عرضه محصولات با نرخ جدید در فروشگاه ها حداقل یک‌هفته زمان نیاز داشت.

دبیر انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه انجمن از عملکرد قبلی واحدهای لبنی اطلاعی ندارد، بیان کرد: این در حالی است که کارخانه ها بنا به مصوبه جدید باید نرخ های خود را کاهش دهند.

به گفته وی، هر کارخانه ای که محصولاتش را خارج از قیمت های ابلاغی بفروشد، مجازات سنگینی در انتظارش است.باکری در پایان تصریح کرد: تا زمانیکه که تغییر خاصی در قیمت های رسمی بازار ارز، قوانین و مقررات تعرفه گمرکی و سایر خدمات بنگاه های تولیدی همچون انرژی، دستمزد و ... رخ ندهد، دامداران و کارخانه های لبنی مکلفند شیر خام و‌ محصولات لبنی را طبق قیمت های مصوب فعلی عرضه کنند و در غیر این صورت ناگزیریم تغییرات جدید را  به ستاد تنظیم بازار گزارش دهیم.

کارخانه ها ملزم به تعدیل قیمت محصولات لبنی هستند/قیمت گذاری،از زمان ابلاغ مصوبه تا یک دوره یکساله پابرچاست

علیرضا عزیزاللهی مدیر عامل اتحادیه دامداران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، تعدیل قیمت‌ محصولات لبنی از سوی کارخانه های لبنی را امری ضروری دانست و‌ افزود: بنابر مصوبه جدید ستاد تنظیم‌بازار، کارخانه های لبنی مکلف به کاهش قیمت و درج نرخ های جدید بر روی محصولات لبنی هستند.

 

وی افزود: طی چند روز گذشته، کارخانه های لبنی بنا بر مصوبه جدید ستاد تنظیم‌ بازار مکلف به تعدیل قیمت محصولات لبنی هستند و در غیر این صورت دستگاه های اجرایی با متخلفان برخورد جدی خواهند داشت.

عزیزاللهی ادامه داد: نرخ جدید شیرخام براساس پیشنهادی که وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه دامداران‌ داده بود، از سوی ستاد تنظیم بازار مصوب شد.

وی قیمت پایه هر کیلو شیرخام از سوی ستاد تنظیم بازار را ۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که دامداران به ازای فروش هر گرم‌ شیر با چربی بالای ۳.۲ درصد، ۲۰ تومان جایزه دریافت می کنند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران افزود: بنا به ابلاغ مصوب ستاد تنظیم بازار، کارخانه های لبنی و دامداران مکلفند که نرخ های جدید را اعلام کنند و بنده بعید می دانم که کارخانه ای حاضر به اجرای این مصوبه نباشد.

عزیزاللهی در پایان با اشاره به اینکه قیمت گذاری محصولات لبنی از زمان ابلاغ مصوبه تا یک دوره یکساله پابرچاست، تصریح کرد: البته اگر اتفاق خاصی در حوزه ارز و بودجه سال آینده رخ دهد، ممکن است تجدید نظری در نرخ های جدید صورت گیرد.

نرخ مصوب هر کیلو شیر خام ۲ هزار تومان اعلام شد

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار از سوی دامداران‌ اجرا‌ می شود، اظهار کرد: طی مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار، دامداران پذیرفتند که هر کیلو شیرخام با چربی ۳.۲ درصد بدون احتساب هزینه حمل و نقل فروش را با نرخ ۲ هزار تومان عرضه کنند.

به گفته وی، دامداران به ازای فروش هر کیلو شیر با چربی بالای ۳.۲ درصد ، ۲۰ تومان جایزه دریافت می کنند.

مقدسی در پاسخ به این سوال که چرا کارخانه های لبنی با گذشت ۹ روز از ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار، تَن به اجرای مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار نداده بودند، بیان کرد: با وجود آنکه اکثر مواد اولیه لبنیات را شیر خام تشکیل می دهد، از این رو انجمن صنایع لبنی باید پاسخگو باشد که چرا نرخ های جدید را اعمال نکرده است.

رئیس انجمن صنفی گاوداران در پایان تصریح کرد: معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، تشکل  دامپروری و بخش تشکل کارگروهی در همین زمینه  به منظور انعقاد قرار داد خرید شیرخام میان دامداران و کارخانه های لبنی جلسه ای برگزار کردند که براساس آن تمامی دامداران مکلف شدند قیمت های مصوب را رعایت کنند،در غیر این صورت مجازات سنگینی در انتظار آنها خواهد بود.

قیمت جدید محصولات لبنی اعلام شد

قیمت مصوب هر بطری شیر کم‌چرب ۱.۵درصد ۴ هزار و ۱۰۰، شیر بطری نیم چرب ۲ درصد ۴ هزار و ۲۰۰، شیر بطری ۳ درصد ۴هزار و ۴۵۰، شیر بطری کامل ۳.۲ درصد ۴ هزار و ۵۰۰، شیر نایلونی ۱.۵ درصد ۹۰۰ گرمی ۲ هزار و ۶۰۰، شیر استریل یک لیتری پاکت ۱.۵ درصد ۵ هزار و ۵۰۰، شیر استریل یک لیتری پاکت ۳ درصد ۵ هزار و ۷۰۰، ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلوگرمی کم چرب ۱۰ هزار و ۹۰۰، ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلوگرمی پرچرب ۱۱ هزار و‌۷۰۰، ماست لیوانی ۹۰۰ گرمی کم‌چرب ۴ هزار و ۳۵۰، ماست لیوانی ۹۰۰ گرمی پرچرب ۴ هزار و ۷۵۰، پنیر ۲۱۰ گرمی تتراپک ۴ هزار و ۵۰۰، پنیر ۵۲۰ گرمی تتراپک ۱۰ هزار و ۱۰۰ و پنیر uf ۴۰۰ گرمی ۶ هزار و ۹۰۰ تومان است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید