کدام کشور جایگزین چین برای تولید آیفون می شود؟

کدخبر: ۲۵۹۳۸۸
اقتصاد نیوز: جنگ تجاری چین و امریکا وارد مرحله تازه‌ای شده است و حالا دیگر کاخ سفید به‌دنبال ممنوعیت رسمی فروش محصولات دو شرکت چینی هوآوی و زدتی‌ای در امریکاست. اپل، این کمپانی امریکایی نیز از ترکش‌های این جنگ سرد در امان نمانده و متحمل فشارهای زیادی شده است تا کارخانه‌های تولید آیفون را از چین به امریکا منتقل کند؛ موضوعی که قیمت محصولات اپل را به طور سرسام‌آوری افزایش می‌دهد و همین نگرانی‌ها سبب شده است تا اپل به‌دنبال یک کشور جایگزین باشد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایران آنلاین؛ طبق گزارش روزنامه The Hindu در سال آینده میلادی یعنی 2019، اپل قصد دارد بخشی از تولید محصولات آیفون خود را به هندوستان منتقل کند تا با همکاری کمپانی فاکسکون(Foxconn) واقع در Sriperumbudur هند بتواند خط تولید محصولات خود را فعال نگه دارد.

این کمپانی تایوانی که در کشورهای مختلف جهان ازجمله امریکا شعبه دارد، در یک و نیم سال گذشته به تولید تلفن همراه برای کمپانی‌های مختلف می‌پرداخته و حالا قرار است در یکی از واحدهای جدید خود به تولید آیفون‌های مدل بالا بر اساس تقاضا بپردازد. گفتنی است این کمپانی که در چین نیز فعال است، درحال حاضر 15هزار کارگر دارد که 90درصد آنان زن هستند و البته وقتی تولید آیفون در این کمپانی کلید بخورد تعداد بیشتری کارگر جذب خواهند شد.

وزیر صنایع هندوستان نیز در گفت‌و‌گو با رویترز عنوان کرده است: برای توسعه کمپانی فاکسکون 365میلیون دلار هزینه خواهد شد که به تبع آن، 25هزار شغل جدید در هندوستان ایجاد می‌شود. این توسعه به اپل کمک می‌کند تا خط تولید مدل‌های گران‌تر همچون آیفون ایکس را در هندوستان راه‌اندازی کند هرچند هنوز معلوم نیست که آیا این کمپانی خط تولید آیفون خود در چین را نیز به هندوستان انتقال می‌دهد یا خیر. البته باید گفت اپل پیش از این نیز در هندوستان برخی مدل‌های قدیمی‌تر آیفون همچون SE و 6S را با همکاری یک کمپانی دیگر تولید کرده است.

گفتنی است، هندوستان بزرگ‌ترین و سریع‌ترین بازار رو به رشد تلفن هوشمند در جهان است و قرارداد اپل با فاکسکون می‌تواند هم به اپل و هم به این کمپانی سود برساند. البته لازم به ذکر است که هندوستان هرگز نمی‌تواند برای اپل سودآوری چین را داشته باشد، چرا که مالیات تعلق گرفته به تولید آیفون در این کشور کم نیست و قیمت محصولات خط تولید آیفون ایکس بسیار بالا خواهد رفت.

البته این، تنها راهبرد استراتژیک اپل و فاکسکون در میانه جنگ تجاری امریکا و چین نیست و کمپانی فاکسکون و اپل با همکاری یکدیگر برخی استراتژی‌ها را تغییر داده‌اند از جمله اینکه قرار است یک کارخانه نیز در ویتنام راه‌اندازی شود تا اپل از عواقب این جنگ سرد بین چین و امریکا در امان بماند و هیچ بازاری را از دست ندهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید