قراردادهایی که مشمول گرنت ۲۵۰ میلیونی نمی‌شوند

کدخبر: ۲۵۹۸۱۸
اقتصاد نیوز: مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه در طول برگزاری نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار ۲۷۲ توافق‌نامه با حجم ۴۲۰ میلیارد تومان منعقد شد،‌گفت: تفاهم‌نامه‌های امضا شده مشروط بر آنکه جزو فناوری‌های نوین و پیشرفته نباشند و یا قبلا قرارداد آن‌ها منعقد شده و در روزهای نمایشگاه به صورت صوری تفاهم‌نامه‌ای امضا شده باشد، مشمول دریافت گرنت ۲۵۰ میلیون تومانی نخواهند شد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ دکتر عبدالساده نیسی با بیان اینکه حمایت از تولید داخل باید در جهت تولید فناوری قابل رقابت در کشور باشد، ادامه داد: در این صورت هم محصولات دانش‌بنیان بازار دارند و  هم نیاز ما به فناوری‌های خارج کاهش می‌یابد. بی نیاز شدن ما از خارج از کشور به معنی داشتن قطعه یا فناوری مشابه نیست، بلکه داشتن محصول قابل رقابت است.

 وی با اشاره به برگزاری نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار، افزود: با برگزاری این نمایشگاه نشان دادیم که می‌توان با ایجاد تعامل برنامه‌ای را ذیل یک شعار برگزار کرد؛ ولی اهمیت این نمایشگاه تنها در برگزاری مشترک آن محدود نمی‌شود.

نیسی، بخش عرضه را یکی از بخش‌های این نمایشگاه نام برد و یادآور شد: در این بخش‌ شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز دستاوردهای خود را عرضه کردند و در بررسی این فناوری‌ها مشاهده کردیم که هر کدام از شرکت‌های مستقر در پارک‌ها با تمرکز بر نیازهای منطقه خود وارد حوزه‌های فناوری شده‌اند.

وی، پارک علم و فناوری خوزستان با تمرکز بر حوزه نفت و ریزگرد، پارک علم و فناوری خراسان جنوبی با تمرکز بر زعفران و پارک علم و فناوری گیلان را با تمرکز بر بخش کشاورزی را نمونه‌ای از این اقدامات ذکر کرد و ادامه داد: اقدامات پارک‌های علم  و فناوری نشان می‌دهد توجه اول محققان کشور بر رفع نیازهای کشور است؛ از این رو تا آنجایی که توانسته‌اند فناوری‌ها را در این زمینه به خدمت گرفته‌اند.

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم اضافه کرد: بر این اساس قبل از برگزاری نمایشگاه سامانه‌ای برای ثبت فناوری‌ها راه‌اندازی شد که در آن ۳۲۰۰ فناوری به ثبت رسید.

به گفته وی از این تعداد، ۲۶۰۰ فناوری جدید به ثبت رسید؛ ضمن آنکه فناوری‌هایی که در نمایشگاه عرضه شد، در فازهای صنعتی و نیمه‌صنعتی و تجاری‌سازی بودند.

نیسی خاطر نشان کرد: تحقیقات جهانی نشان می‌دهد اگر یک واحد پول برای بخش پژوهش هزینه شود، مشروط بر آنکه آن پژوهش کاربردی باشد، ۱۰ برابر ارزش افزوده به همراه خواهد داشت، بر این اساس به پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها توصیه می‌شود فناوری‌هایی با کیفیت بالا تولید کنند.

وی استقلال را متفاوت از انحصار طلبی دانست و اظهار کرد: ما در حوزه فناوری باید در زمینه کیفیت محصولات رقابت داشته باشیم؛ چراکه اعتقاد داریم حمایت از محصولات داخل بستن درهای کشور به روی تکنولوژی‌های روز دنیا نیست.

نیسی تاکید کرد: از این رو لازم است سیستمی را فراهم کنیم که فناوری‌های نوین به کشور وارد شوند و از آن در جهت خدمت به کشور استفاده کنیم.

بخش تقاضای نمایشگاه 

نیسی با اشاره به بخش تقاضا در نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش‌وفناوری گفت: در بخش تقاضا که با عنوان "تستا" نامگذاری شد، بسیاری از شرکت‌ها نیازهای فناوری خود را عرضه کردند که در این زمینه از میان دستگاه‌ها، وزارت دفاع بیشترین همکاری را با این بخش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه رفع نیازهای داخلی با فناوری داخلی به صورت فردی میسر نمی‌شود و نیاز به همکاری و تداوم در آن دارد، اظهار کرد: علاوه بر آن صندوق‌های پژوهش و فناوری، نوآوری و شکوفایی و صندوق جسورانه دانشگاه تهران برای حمایت از تولیدات داخل حضور یافتند و برنامه‌ای تحت عنوان Match making برگزار شد.

شروط اعطای تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومانی به قراردادها

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم ادامه داد: در قالب این برنامه، به طرح‌های فناورانه‌ای که بتوانند مشکلی از چالش‌های کشور مرتفع کنند، تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان به صورت گرنت اعطا خواهد شد.

وی با بیان اینکه این تسهیلات بلا عوض و مرحله به مرحله به طرح اختصاص داده می‌شود، یادآور شد: این طرح‌ها در قالب تفاهم‌نامه ۳ جانبه میان سرمایه‌گذاران، صاحبان طرح و وزارت علوم در دستور کار قرار می‌گیرد و وزارت علوم بر اساس پیشرفت پروژه،‌ تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومانی را با صاحبان طرح اعطا می‌کند.

نیسی خاطرنشان کرد: در طول برگزاری نمایشگاه ۲۷۲ توافق‌نامه با حجم ۴۲۰ میلیارد تومان منعقد شد. این توافق‌نامه‌ها برای طرفین تعهد مالی ایجاد نخواهد کرد و ما به آنها مهلت یک ماهه دادیم تا تفاهم‌نامه‌های منعقدشده را به قرارداد تبدیل کنند.

وی در عین حال با تاکید بر این‌که از قراردادهایی که قبلا فناوری آن در کشور تولید شده است و یا جزو فناوری‌های نوین و پیشرفته نباشد و یا قبلا قرارداد آن منعقد و در روزهای نمایشگاه به صورت صوری تفاهم‌نامه‌ای امضا شده باشد، این گرنت تعلق نمی‌گیرد، اضافه کرد: مهلت یک ماهه برای تبدیل تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد از روز شنبه ۱۵ دی‌ماه آغاز می‌شود و در نیمه بهمن این قراردادها جمع‌آوری خواهند شد و در کارگروه وزارت علوم برای اعطای تسهیلات بلاعوض مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید