بازده شاخص کل فرابورس ایران از ابتدای سال جاری تا کنون به ۷۱ درصد رسید

کدخبر: ۲۶۰۵۱۹
اقتصاد نیوز: در جریان معاملات فررابورس ایران طی هفته دوم زمستان امسال حجم کل معاملات در تمامی بازار‌های فرابورس به 3 هزار و 444 میلیون ورقه رسید که ارزش این حجم از داد‌و‌ستد‌ها که طی 565 هزار نوبت معاملاتی رقم خورد و به 17 هزار و 19 میلیارد ریال رسید؛ در این دوره متغیر حجم معاملاتی رشد 14 درصدی و ارزش معاملات کاهش 3 درصدی نسبت به هفته گذشته را ثبت کردند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ در این میان بازار اول فرابورس در این مدت دادوستد 227 میلیون سهم به ارزش 733 میلیارد ریال رقم خورد و بازار دوم از معامله یک هزار و 317 میلیون سهم به ارزش 4 هزار و 389 میلیارد ریال میزبانی کرد که متغیرهای حجم و ارزش در بازار دوم نسبت به هفته گذشته به‌ترتیب 3 و 13 درصد افزایش یافتند.

همچنین در بازار پایه در مدت مشابه یک هزار و 793 میلیون سهم به ارزش 3 هزار و 587 میلیارد ریال میان معامله‌گران دست‌دست شد که به معنی رشد 32 درصدی حجم و افزایش 21 درصدی ارزش معاملات در مجموع سه تابلو معاملاتی این بازار نسبت به هفته گذشته است.

از طرف دیگر، در بازار ابزار‌های نوین مالی نیز در هفته گذشته 106 میلیون ورقه به ارزش 8 هزار و 294 میلیارد ریال خرید و فروش شد که آمار معاملات به تفکیک این بازار بیانگر جابه‌جایی 98 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 484 میلیارد ریال در قالب معاملات ETF و معامله 8 میلیون ورقه بدهی به ارزش 6 هزار و 561 میلیارد ریال در تابلو اوراق با درآمد ثابت است؛ همچنین 440 هزار ورقه به ارزش 248 میلیارد ریال مربوط به اوراق تسهیلات مسکن در این مدت معامله شد که حجم و ارزش این دسته از معاملات شاهد رشد هفتگی به‌ترتیب 7 و 15 درصدی بود.

همچنین نگاهی به دادوستدهای انجام‌شده در صنایع فرابورسی حاکی از آن است گروه‌های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با در اختیار گرفتن 17 و 14 درصد از ارزش کل معاملات خُرد بازار سهام؛ یعنی مجموع معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه و SME در جایگاه اول و دوم این صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند و گروه‌های سرمایه‌گذاری‌ها و خودرو و ساخت قطعات نیز هر یک با تصاحب 6 درصد از ارزش کل معاملات خُرد، در جایگاه سوم و چهارم ایستادند.

شاخص کل فرابورس ایران هم که از چهارم دی‌ماه شاهد روندی مثبت بود در روز پایانی هفته جاری با وجود افت 7 واحدی، بازده هفتگی 2.1 درصدی را ثبت کرد تا بدین ترتیب هفته دوم معاملاتی زمستان 97 را در سطح 1875 واحدی به پایان رسانده و به مرز 1900 واحدی نزدیک شود.

این گزارش می‌افزاید: بازده شاخص کل فرابورس ایران نیز از ابتدای سال جاری به 71 درصد و ارزش بازار این رکن بازار سرمایه ضمن ثبت رشد ماهانه 3 درصد به حدود 2 میلیون و 308 هزار میلیارد ریال رسید.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید