اموال مالباختگان سکه ثامن چه می شود؟

کدخبر: ۲۶۰۷۴۳
اقتصاد نیوز: طی چند سال اخیر، با توجه به تعدد کلاهبرداری‌ها، ورشکستگی‌ها و مسائل مختلف اقتصادی کلمه مالباخته تقریبا برای همه افراد جامعه به واژه‌ای آشنا تبدیل شده است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، 27 شهریور ماه امسال شرکت سکه ثامن با درج اطلاعیه‌ای در سایت خود اعلام ورشکستگی کرد و بدین ترتیب این سایت معاملات الکترونیکی هم در کنار برخی موسسات مالی و اعتباری و برخی شرکت‌های وارد کننده خودرو و امثال آنها  هزاران نفر مالباخته را به جامعه اضافه کرد.

گفتنی است طی چند سال اخیر، با توجه به تعدد کلاهبرداری‌ها، ورشکستگی‌ها و مسائل مختلف اقتصادی کلمه مالباخته تقریبا برای همه افراد جامعه به واژه‌ای آشنا و حتی ملموس تبدیل شده است و بطور خلاصه می‌توان گفت در بین اقوام،‌دوستان و آشنایان هر فردی ممکن است یک نفر پیدا شود  که یا پول خود را  در یک موسسه مالی و اعتباری سپرده گذاری کرده که با ورشکستگی و بسته شدن آن موسسه امکان دست یابی به سرمایه خود را از دست داده  و یا برای خرید خودروی وارداتی و یا داخلی از یک شرکت اقدام کرده و بعد از مدتی آن شرکت نیست و نابود شده و یا اینکه در سایتی مثل سایت الکترونیکی ثامن سرمایه‌گذاری کرده و اکنون آن سایت ورشکست شده است.

علیرغم آنکه به خود این مالبخاتگان هم انتقادات جدی وارد است و بسیاری از این بنگاه‌ها قطعا با مشکل فقدان مجوز روبرو بوده‌اند، اما از سوی دیگر بخشی از این مالباختگان به مجوزهای قانونی موسسات و شرکت ها و سایت‌ها اعتماد کرده‌اند و اکنون که اموال خود را از دست داده‌اند هیچ کدام از مجوزدهندگان فعالیت این سازمان‌ها و شرکت‌ها پاسخگو نیستند.

به عنوان مثال، مالباختگان سایت سکه ثامن می‌گویند با اعتماد به نماد الکترونیکی این سایت که از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به این سایت داده شده اقدام به سرمایه‌گذاری در این سایت کرده‌اند و اکنون هم که این سایت ورشکسته شده است مدیر اجرایی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی می‌گوید که "سکه ثامن پنج ستاره نبود که بتوان کاملا به آن اعتماد کرد".

خلاصه اینکه تعریفی از اعتماد  برای اعتماد کردن به موسسات مالی و اعتباری و سایت‌های فعال و مجاز اقتصادی وجود ندارد و نه می‌توان به مجوز بانک مرکزی به موسسات مالی و اعتباری  اعتماد کرد و نه می‌توان به نماد الکترونیکی اعتماد داشت. یا لااقل جامعه به اندازه کافی درباره میزان و شکل اعتماد به این موسسات آموزش ندیده است.

در مورد سایت سکه ثامن هم که تقریبا پرونده‌ای جدید در حوزه معاملات الکترونیکی به شمار می‌رود بیش از 4 هزار مالباخته با طرح سوژه‌های مختلفی در سامانه «فارس من» و امضای این مطالبات خواهان پیگیری از این موضوع از مسئولان مربوطه شده‌اند. 

براساس این گزارش عنوان سوژه‌های ثبت شده در سامانه فارس من عبارتند از : کلاهبرداری از طریق سایت‌های مجوز دار، رسیدگی به پرونده سکه ثامن، استرداد مال باختگان سکه ثامن، حمایت از مناظره بین رییس اتحادیه طلا و وکلای مالباختگان سکه ثامن، پرونده سکه ثامن در شعبه ویژه بالاخره با قید تسریع در حال پیگیری است یا خیر؟، اعلامیه پلیس فتا بر روی سایت طلای ثامن، لزوم بازخواست وزارت صمت برای اعطای نماد دو ستاره به طلای ثامن که تاکنون خبرگزاری فارس براساس تعهدی که نسبت به مخاطبان خود داشته است این موضوع را از متولیان مربوطه از جمله مرکز توسعه تجارت الکترونیکی پیگری کرده است. 

گفتنی است اگرچه در یک مصاحبه‌ای با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مرکز توسعه تجارت الکترونیک اعلام کرده تا جای ممکن از مال باختگان سکه ثامن حمایت می‌کند اما طبعا حمایت‌های مکتوب و شفاهی کافی نیست و واقعا باید این موضوع و موضوعات مشابه باید توسط مسئولان ذیربط حل و فصل و نتایج آن هر چه سریع‌تر مشخص شود.

خبرگزاری فارس بنا دارد این سوژه را از طریق طرح سوال نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیری کرده و تا جای ممکن به شفاف شدن این فضا و وضع مقرراتی برای جلوگیری از اتفاقات مشابه کمک کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید