خبرگزاری اسپانیایی: ایران برای ثبات اوضاع اقتصادی کشور، چهار صفر از پول خود را کم می کند

کدخبر: ۲۶۱۸۸۳
اقتصاد نیوز: خبرگزاری اسپانیایی افه در گزارشی نوشت، ایران در صدد است برای ثبات اوضاع اقتصادی کشور، چهار صفر از پول خود را کم کند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، افه جمعه شب ادامه داد، این ایده مدت زیادی است که در ایران مطرح است اما کاهش ارزش کنونی پول و افزایش تورم ، باعث شده این موضوع دو باره مورد توجه قرار گیردد..

بر اساس این گزارش، «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی ایران هفته گذشته پیشنهاد حذف چهار صفر از ریال را داد.

وی گفت که این اقدام ، اعتبار پول ملی‌ در عرصه بین المللی را بهبود خواهد بخشید .

افه تصریح کرد: ارزش ریال نسبت به دلار و یورو در کمتر از یکسال، بیش از 60 درصد کاهش یافت. اوج کاهش ارزش پول در بین ماه های سپتامبر و اکتبر (شهریور- مهر) رخ داد .

افه نوشت: گذشته از تاثیر منفی‌ تحریم های امریکا، اقتصاد ایران نیاز به اصلاحات عمیق از جمله در سیستم بانکی دارد. کاهش تعداد صفرها از واحد پولی که در بسیاری از کشورها و اخیرا در ونزوئلا صورت گرفته، می‌ تواند به کاهش تورم ، تسهیل مبادلات پولی‌ ، صرفه جویی در هزینه چاپ پول و افزایش ارزش اسمی آن کمک کند.

«الهه نوری غلامزاده» استاد اقتصاد دانشگاه تهران در این مورد به افه گفت: موفقیت این سیاست پولی‌ نیاز به برخی‌ پیش شرط ها از جمله توسعه اقتصادی مطلوب ، سیاست های پولی‌ موثر و سرعت گردش پول دارد که این شرایط در ایران وجود ندارد.

وی افزود؛ رکود اقتصادی به دلیل تاخیر در پرداخت به طلبکاران در سیستم بانکی، کسری بودجه دولت و عدم فروش ارز از سوی بانک مرکزی وجود دارد.

این استاد اقتصاد گفت: باید بازارهای رقابتی‌ را تقویت کرد، نظام مالیاتی و شفافیت در بودجه را بهبود بخشید و وابستگی‌ اقتصاد به درآمد های نفتی‌ را کاهش داد .

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید