احتمال کاهش درآمدهای دولت از واردات در سال 98+جدول

کدخبر: ۲۶۲۴۶۴
اقتصادنیوز: مرکز پژوهش‌های مجلس با اعلام رشد ۱۰۱ درصدی مالیات بر واردات در بودجه سال‌جاری، عنوان کرد که مالیات بر واردات سال آینده رشد منفی ۵.۹۱ درصد خواهد داشت.
احتمال کاهش درآمدهای دولت از واردات در سال 98+جدول

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا ، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۸ کل کشور بر موضوع مالیات بر واردات نگاهی داشته و این موضوع را با جزییات مورد بررسی قرار داده است؛ با توجه به اینکه سهم مالیات بر واردات از مالیات‌های غیر مستقیم در قوانین مصوب بودجه سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۵، ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ به ترتیب ۳۱، ۳۲، ۳۰ و ۳۷ درصد بودجه و در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ حدود ۳۰ درصد تعیین شده که این خود بیانگر نقش مهم مالیات و بر واردات در مالیات‌های غیر مستقیم است و می‌تواند در درآمدهای کشور به عنوان پیشران توسعه و آبادانی کشور نقش مهمی داشته  باشد.

پیش بینی مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان منابع مالیات بر واردات در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد بالغ بر ۲۹۵۳۵۲ میلیارد ریال به عنوان مالیات بر واردات دریافت می‌شود که رقم مصوب در لایحه بودجه ۹۷ بالغ بر ۲۹۲۱۰۰ میلیارد ریال بوده است؛ بر اساس همین پیش‌بینی انتظار می‌رود که سال جاری در زمینه مالیات بر واردات رشد ۱۰۱ درصدی در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ محقق شود.

رقم مالیات بر واردات در بودجه ۹۸

رقم در نظر گرفته شده برای مالیات بر واردات در لایحه بودجه ۱۳۹۸ بالغ بر ۲۷۷۸۸۳۰۰۱ میلیون ریال درج شده که جمع ردیف عمومی مالیات بر واردات رقمی معادل ۲۶۹۱۵۰۰۰۱ میلیون ریال است.

در گزارش مذکور اعلام شده در صورت صدور مجوز واردات خودرود به دلیل احتمال رفع محدودیت ثبت سفارش واردات خودرو توسط دولت و یا مجلس شورای اسلامی، امکان اجازه ورود برخی خودروهای هیبردیدی که تولیدی داخلی ندارند و به تولید داخل لطمه نمی‌زند و یا تعیین تکلیف پرونده‌های تخلفات قاچاق خودرو که در حال حاضر مفتوح است، ممکن است درآمدی عاید دولت شود. در صورت صدور مجوز واردات خودرو، رقم حقوق ورودی موضوع ردیف درآمدی ۱۱۰۴۰۲ با لحاظ یک میلیارد دلار واردات میانگین نرخ تعرفه ۷۰ درصد و نرخ ارز ۸۰۰۰۰ ریال معادل ۵۶۰۰۰ ریال پیش بینی و اضافه شود.

رشد منفی ۵.۹۱ درصدی منابع حاصل از مالیات بر واردات سال آینده

مرکز پژوهش‌های مجلس در جمع بندی گزارش مالیات بر درآمد تاکید کرده که به دلیل پیش بینی تحقق این ردیف در سال ۱۳۹۷ بالغ بر تحقق ۱۰۱ درصدی، رشد منفی ۵.۹۱ درصدی رقم مندرج در لایحه بودجه ۱۳۹۸ نسبت به پیش بینی عملکرد سال جاری چندان دور از ذهن نیست؛ البته این رقم در صورتی محقق خواهد شد که سیاست‌های اقتصادی دولت در حوزه واردات، انقباضی و معطوف به کنترل واردات رسمی از طریق وضع تعرفه‌های بالا و با ایجاد محدودیت در واردات نباشد.

از جمله دلایلی که برای این رشد منفی به آن تاکید شده باید به کاهش ارزش واردات، کاهش متوسط نرخ تعرفه واقعی، کاهش نرخ ارز، ترکیبی از عوامل فوق و تغییر روند قبلی تامین تجهیزات و امکانات دستگاه متولی وصول درآمدهای گمرکی و توسعه به کارگیری سامانه‌های الکترونیکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی اشاره داشت.

با در نظر گرفتن فرضیه‌هایی از جمله واردات ۱۴ میلیارد دلار کالاهای اساسی با نرخ تعرفه ۵ درصد و نرخ ارز چهار هزار دویست تومانی (۴۲۰۰۰ ریال) و واردات ۲۴ میلیارد دلار سایر کالاها با نرخ تعرفه ۱۲ درصد و نرخ ارز هشت هزار تومانی (۸۰۰۰۰ ریال) رقم پیش بینی شده در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در خصوص مالیات بر واردات معادل ۲۶۹ هزار میلیارد ریال قابل تحقق به نظر می‌رسد.

گفتنی است، هرگونه افزایش این رقم می‌تواند منجر به بروز عدم تحقق درآمدهای بودجه در سال ۱۳۹۸ شود، مگر اینکه محل این افزایش از راه‌های قابل وصول مانند تعیین تکلیف واردات خودرو مشخص شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید