وزیر اقتصاد:

به‌رغم محدودیت‌ها صادرات غیرنفتی افزایش یافته و صادرات نفتی قابل قبول است

کدخبر: ۲۶۴۵۵۶
اقتصادنیوز؛ فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: به رغم تمام محدودیت‌های تبادلات مالی که دشمنان ایجاد کرده‌اند، امروز صادرات غیرنفتی نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته افزایش داشته است. حتی صادرات نفتی کشور هم قابل قبول است. دشمنان علیرغم تمام شعارها و تلاش‌ها نتوانستند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند.
به‌رغم محدودیت‌ها صادرات غیرنفتی افزایش یافته و صادرات نفتی قابل قبول است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ فرهاد دژپسند ظهر جمعه در نشست با انجمن های سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی هرمزگان که در سالن جلسات استانداری هرمزگان برگزار شد، بیان داشت: سعی کرده ام وزارت اقتصاد را از یک وزارت ستادی به یک وزارتخانه ستادی عملیاتی تبدیل کنم، بعد از زیارت امام رضا(ع) اولین استانی که برای بررسی مشکلات آن سفر کرده ام هرمزگان بوده است.

وی عنوان کرد: مطالعات آمایش سرزمینی باید طرحی باشد که ۳۰ سال دیگر کسی ما را قضاوت کرد به خوبی و نیکی یاد کند. اگر تمامی نیازهای استان در طرح آمایش سرزمینی دیده شود می تواند به بسیاری از نیازها و مشکلات این استان پاسخ مناسب داد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه هرمزگان این قابلیت را نه فقط در عرصه ویژگی های جغرافیایی بلکه به خاطر داشتن انسان های باهوش و پرتحرک و نجیب برای توسعه و پیشرفت دارد، خاطرنشان کرد: نیروی انسانی خوبی در این استان دارد که به عنوان یک گنج و موتور محرک اقتصادی می توان از آن استفاده بهینه کرد و باید این قابلیت ها و توانمندی های انسانی را در کنار قابلیت های جغرافیایی و خدادادی به بهترین شکل بهره گرفت.

وی افزود: بندر شهید رجایی به تنهایی حدود ۳۷ درصد واردات و ۳۲ درصد صادرات کشور از آن انجام می شود. ۸۵ درصد کالاهای وارداتی مصرفی است. اگر سایر توانمندی ها را در این مجرا به کار بگیریم می توانیم نقش بالنده استان را در اقتصاد کشور به تصویر بکشانیم.

دژپسند اظهارداشت: اگر امروز به رغم شیطنت های دشمنان انقلاب و کشور و تمام محدودیت های انتقال و تبادلات مالی ایجاد کرده اند امروز صادرات غیرنفتی نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته افزایش داشته است. حتی صادرات نفتی کشور هم قابل قبول است. دشمنان علیرغم تمام شعارها و تلاش ها نتوانستند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند.

وی ابرازداشت: مناطق آزاد کم ظرفیتی نیست و باید این مناطق آزاد را در راستای اهداف توسعه استان و کشور به خوبی به کار بگیریم. باید مناطق آزاد به جایگاهی برسیم که استان هم از این سرریز تحت تاثیر مثبت قرار بگیرد.

تورم هرمزگان نسبت به متوسط کشوری ۷۵ درصد است

دژپسند بیان داشت: تورم استان هرمزگان نسبت به متوسط کشور در ۱۰ ماهه امسال ۷۵ درصد است که ۲۵ درصد کمتر از متوسط کشور است و نرخ بیکاری در هرمزگان تک رقمی است.

وزیر اقتصاد و دارایی تاکید کرد: دارایی هایی که دولت در هرمزگان دارد باید اهرم شود برای رشد و توسعه اقتصادی استان شود. باید این ایده به یک طرح و پلن تبدیل شود. ظرفیت هایی که در استان داریم باید به گونه ای باشد که کشور را اداره کند.

وی ابرازداشت: بنده تا زمانیکه مورد استیضاح نمایندگان قرار نگرفته ام به عنوان وزیر اقتصاد پای کار هستم و تا جائیکه قانون اجازه می دهد اختیارات همکاران وزارت اقتصاد و دارایی را در استان ها افزایش خواهم داد.

هرمزگان بهترین مقصد برای سرمایه گذاران خارجی است

دژپسند تصریح کرد: برای سرمایه گذاری خارجی باید منطقه ای عمل کنیم و استان هرمزگان یکی از مقاصد بسیار مناسب و جذاب برای سرمایه گذاری است. مسئولان استانی و سرمایه گذاران هرمزگان از سرمایه گذاران خارجی دعوت کنند و برای علاقمند کردن سرمایه گذاران خارجی باید از ظرفیت های فراوان این استان در دسترسی به آب های آزاد، مسائل گمرکی و ظرفیت های زیرساختی استفاده کنید.

وی خاطرنشان کرد: یکی از پارامترهای ارزیابی مدیرکل های استانی را در جلب و جذب سرمایه گذار خارجی می دانم و برای استان هرمزگان تاکید بنده بیشتر است و سال آینده هرمزگان باید رتبه اول جذب سرمایه گذار خارجی کسب کند.

به گفته وزیر اقتصاد و دارایی، اگر سرمایه گذار خارجی بداند این ظرفیت ها و علاقمندی در مسئولان و فعالان اقتصادی در هرمزگان وجود دارد حتما استقبال خواهند کرد.

وی افزود: نظام بانکی کشور دچار یک عارضه شده است. معوقات بانکی زیاد است و باید ببینیم چه کسانی گرفته اند و چرا تا کنون به بانک ها برنگردانده اند. راه برگرداندن پولی که در دستان عده ای است را باید ابتدا پیدا کنیم.

گمرکات به سیستم های نوین تجهیز می شوند/جلوی قاچاق باید گرفته شود

دژپسند با اشاره به پدیده قاچاق بیان داشت: همچنان که باید بر تولید کننده فرش قرمز پهن کنیم باید به همان اندازه به قاچاق بادی چشم عقاب داشته باشیم. باید جلوی قاچاق را بگیریم. گمرکات به سیستم های هوشمند تجهیز می شوند.

وی با اظهار اینکه می توانیم اقتصاد کشور را از خطر نجات بدهیم و جلوی تعبیر خواب های آشفته برخی را بگیریم، تاکید کرد: هر کسی هر توانی دارد به میدان بیاید و برای درست کردن کشور آستین ها را باید بالا بزنیم. راهها را بر همدیگر باید هموار کنیم.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: در چشم انداز آینده هرمزگان باید به یک استان مهاجرپذیر متخصص تبدیل شود. باید به حدی از رشد و توسعه برسیم که از تحصیلکرده ها و متخصصان کشور دعوت کنیم که به استان بیایند و در حوزه های مختلف فعال شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید