سالانه 17 میلیارد پوند به اقتصاد انگلیس بخاطر برگزیت خسارت وارد شده است

کدخبر: ۲۶۴۸۹۰
اقتصاد نیوز: تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که اقدام انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا سالانه 17 میلیارد پوند به اقتصاد این کشور خسارت زده و با این مبلغ می‌توانست علاوه بر پرداخت هزینه عضویت در اتحادیه اروپا، دستمزد ده‌ها هزار کارمند بخش خدمات عمومی را پرداخت کند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، مرکز اصلاحات اروپا می‌گوید که رشد اقتصادی انگلیس به دلیل رأی مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا 2.3 درصد افت کرده است. این میزان معادل همان اعداد و ارقامی است که طرفداران برگزیت سه سال پیش در کارزارهای تبلیغاتی خود وعده دادند با خروج از اتحادیه اروپا آن را ذخیره و صرف مخارج داخلی خواهند کرد.

روند خروج انگلیس با رأی مخالف نمایندگان مجلس عوام به طرح پیشنهادی «ترزا می» برای خروج از اتحادیه اروپا وارد چالش تازه ای شده است. قانون‌گذاران انگلیسی از یک‌ سو با خروج بی توافق این کشور از اتحادیه اروپا مخالف و از سوی دیگر بخش‌هایی از سند پیشنهادی «می» را برنمی‌تابند.

کلیات طرح جدید «ترزا می» برای خروج از اتحادیه اروپا قرار است روز سه شنبه در مجلس عوام به رأی گذاشته شود؛ با این‌حال نتیجه تحقیقات مرکز اصلاحات اروپا حاکی است که برگزیت تاکنون خرج سنگینی را برای اقتصاد این کشور تراشیده است.

چنانچه «جان اسپیرینگ فورد» معاون این اندیشکده انگلیسی گفته است، افزایش نرخ تورم و کاهش سرمایه‌گذاری در سه سال گذشته به رشد اقتصادی این کشور آسیب‌زده است. 

اتاق بازرگانی انگلیس نیز هشدار داده که‌ موج عظیمی از شرکت‌های خارجی، خود را آماده کرده‌اند که در صورت خروج بی توافق انگلیس از اتحادیه اروپا، این کشور را ترک کنند.

این نهاد انگلیسی در گزارشی تکان‌ دهنده اعلام کرد؛ حدود 75 هزار شرکت خارجی برای جابه‌جایی به خارج از انگلیس مقدمه‌چینی کرده و ظرف چند روز گذشته 35 شرکت وارد فاز اجرایی شده‌اند.

هفته گذشته نیز رئیس غول هواپیماسازی ایرباس در اظهاراتی تند به سیاستمداران انگلیس هشدار داد که این شرکت آمادگی دارد تا در صورت تحقق برگزیت بی توافق، کارخانه‌های خود را از این کشور خارج کند.

انگلیس قصد دارد تا 29 ماه مارس (9فروردین 98) از اتحادیه اروپا خارج شود. با این‌حال «اندریا لیدسون» معاون پارلمانی نخست‌وزیر انگلیس دیروز (شنبه) از احتمال تمدید این تاریخ برای رسیدن به توافق برگزیت که در آن رضایت پارلمان و اتحادیه اروپا دیده شود، خبر داد.

«دیوید لیدینگتون» معاون اول نخست‌وزیر انگلیس نیز با انتشار یادداشتی در نشریه آبزرور عنوان کرد که «ترزا می» قصد دارد توافقنامه جدید برگزیت را ماه آینده میلادی دوباره به رأی بگذارد.

این در حالی است که اخبار مثبتی از سوی اتحادیه اروپا برای پذیرش اصلاحات مورد نظر دولت انگلیس و تنظیم توافقنامه جدید برگزیت به گوش نمی رسد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید