عضو اتاق بازرگانی تشریح کرد؛

تأثیر راه‌اندازی کانال مالی اروپا بر بازار ارز ایران

کدخبر: ۲۶۵۹۵۲
اقتصادنیوز؛ رضا حمزه‌لو، عضو اتاق بازرگانی تهران اثرات ثبت سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران بر وضعیت بازار ارزی کشور را تشریح کرد.
تأثیر راه‌اندازی کانال مالی اروپا بر بازار ارز ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب؛ رضا حمزه لو، عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: هنوز فعالیت هایی که قرار است در spv انجام شود، به طور شفاف مشخص نشده. با این صورت مسأله مشخص است؛ به این معنا که یک نظام شبه تهاتر در spv طراحی شده است.

شکی نیست که کانال ویژه مالی اروپا باعث بهبود گردش ارزی کشور می‌شود / اگر نفت و کالاهای نفتی هم در این سازوکار گنجانده شوند در کاهش قیمت ارز به شدت تاثیرگذار است

او افزود: در این نظام شبه تهاتر، اگر ما صادرات خود را به شرکتی در اروپا انجام دهیم آن شرکت به جای اینکه پول را به ما بدهد پول را به spv واریز می‌کند. از طرفی، وقتی ما می‌خواهیم از اروپا کالایی بخریم spv به نیابت از ما پول را به شرکت فروشنده کالا واریز می‌کند.

حمزه لو افزود: به طور خلاصه ما به کسانی که از ما کالا می خواهند کالا می دهیم و از کسانی که به ما کالا می فروشند، کالا می‌گیریم. این، یقینا در گردش ارزی کشور اثر می‌گذارد و شکی نیست که باعث بهبود می‌شود.

او در عین حال تصریح کرد: مشکلی که اکنون وجود دارد، این است که نوع کالا ها و عمق این قضیه هنوز شفاف نیست. اگر در این مسئله نفت و کالاهای نفتی هم گنجانده شود و شرکت های اروپایی نفت ما را هم بخرند، حجم گردشی که در spv اتفاق می‌افتد، حجم بالایی است و در نتیجه در کنترل و کاهش قیمت ارز به شدت تاثیرگذار است و درآمد ارزی کشور را بسیار افزایش می‌دهد. ولی اگر قرار باشد که صرفا سراغ مواد غذایی یا دارویی برویم حجم معاملات در spv عدد کمتری است و تاثیراتش هم کمتر است. در نتیجه، باید منتظر ماند تا دید این spv در دلش چه چیزهایی را دارد. چون فعلا ساختارش ثبت شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید