خبرها از کاهش قیمت مرغ

کدخبر: ۲۷۰۲۹۱
اقتصاد نیوز: دبیر انجمن جوجه یک‌روزه گفت: با جوجه‌ریزی ۱۲۰ و ۱۲۷ میلیون قطعه در دی و بهمن قطعاً مشکلی در اسفند و فروردین وجود نخواهد داشت و اگر نهاده‌ها مثل ذرت، کنجاله سویا، دارو و واکسن به‌قیمت اعلامی تحویل تولیدکننده شود، قطعاً قیمت (مرغ) کاهش خواهد یافت.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ غلامعلی فارغی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران اظهار کرد: در شرایطی که در جنگ اقتصادی هستیم انتظار می‌رود بخش دولتی، بخش خصوصی را جدّی گرفته و در تصمیمات مشارکت بدهد تا بتوانیم با کمترین هزینه به‌کمک هم این بحران را پشت سر بگذاریم.

وی افزود: بخش دولتی به نظرات کارشناسی بخش خصوصی توجه نکرده و با تصمیمات مبتنی بر اطلاعات ناقص و گاهی نادرست بخش را دچار سردرگمی و خسارات جبران‌ناپذیر می‌کنند و با اعلام قیمت‌های غیرعملیاتی انتظارات مردم را افزایش داده و چالش و درگیری بین مسئولین نظارتی و تولیدکننده را سبب می‌شود.

وی تصریح کرد: با قیمت‌گذاری دستوری نمی‌توانیم کمکی به فعالان اقتصادی و حفظ اشتغال و جلب رضایت مردم داشته باشیم.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: وقتی مبانی قیمت‌گذاری بر اساس ذرت 13000 ریال و کنجاله سویا 24500 ریال صورت می‌گیرد، تولیدکنندگان قادر به تهیه نهاده با قیمت‌های فوق نیستند و قطعاً قیمت فوق غیرعملیاتی و به‌ضرر تمام تولیدکنندگان اعم از تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه و گوشت مرغ و تخم‌مرغ است.

وی گفت: قطعاً دستگاه‌های نظارتی حاضر به تعطیلی واحدهای تولیدی نیستند و در نهایت باید قیمت‌ها واقعی باشد تا اجرائی شود.

فارغی گفت: بر اساس کارگروه برنامه‌ریزی تولید میزان تولید جوجه یک‌روزه از دی ماه به بعد به‌میزان حداقل 14% نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده تا نگرانی از نظر تولید گوشت مرغ در اسفندماه و عید نوروز و ماه مبارک رمضان وجود نداشته باشد‌.

وی گفت: با جوجه‌ریزی 120 و 127 میلیون قطعه جوجه در دی و بهمن قطعاً مشکلی در اسفند و فروردین وجود نخواهد داشت و اگر نهاده‌ها مثل ذرت، کنجاله سویا، دارو و واکسن به‌قیمت اعلامی تحویل تولیدکننده گردد، قطعاً قیمت کاهش پیدا خواهد کرد، در غیر این صورت نگرانی از مازاد تولید و ضرر و زیان تولیدکنندگان باید داشته باشیم.

این مقام مسئول گفت: اگر جوجه‌ریزی فوق درست باشد چرا وضعیت بازار بیانگر کاهش تولید می‌باشد؟ تولید جوجه یک‌روزه به تعدادی که اعلام گردید اتفاق افتاده است ولی عوامل دیگری در کاهش تولید ماههای گذشته اتفاق افتاده که چندان ربطی به تولیدکنندگان ندارد، از جمله عدم تأمین نهاده و انتشار بیماری نیوکاسل در استان‌های شمالی و... که نیاز به بررسی کارشناسی دارد.

وی گفت: به‌جای فرافکنی و متهم نمودن تولیدکنندگان و زیر سؤال بردن مبانی آماری ضروری است دور یک میز به‌صورت واقعی عوامل مؤثر بررسی و برای رفع آنها تصمیمات لازم اتخاذ گردد وگرنه تصمیمات عجولانه و خلق‌الساعه و غیرکارشناسی این صنعت را دچار چالش جدّی خواهد کرد.

وی اظهار داشت: تولیدکنندگان به‌جدّ مخالف هرگونه واردات هستند و بارها اعلام نمودند در صورت تأمین بموقع و به‌مقدار کافی نهاده‌ها اعم از دان، دارو و واکسن، با توجه به خالی بودن 50% ظرفیت تولید کشور آماده تأمین نیاز کشور به‌هرمیزان هستند.

فارغی یادآور شد: واردات در این شرایط ظلم نابخشودنی در حق تولید کشور و آن هم در سال اقتصاد مقاومتی و کمبود ارز و مشکل اشتغال می‌باشد و اصولاً باید افراد تصمیم‌گیر در مقابل ملت شریف ایران پاسخگوی تصمیمات خود باشند و بالا رفتن قیمت مرغ نمی‌تواند به‌تنهایی علت این تصمیم غیرکارشناسی و غیرمنصفانه باشد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید