متوسط نرخ تورم در منطقه یورو و اتحادیه اروپا کاهش یافت

کدخبر: ۲۷۰۳۴۰
اقتصاد نیوز: مرکز آمار اتحادیه اروپا اعلام کرد متوسط نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به ژانویه در منطقه یورو و اتحادیه اروپا کاهش یافته است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در دوازده ماه منتهی به ژانویه ۲۰۱۹ با ۰.۲ درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه ماه دسامبر به ۱.۴ درصد رسیده است. هم چنین متوسط تورم در همین دوره در ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا با ۰.۱ درصد کاهش به ۱.۵ درصد رسیده است تا نرخ تورم در کشورهای اروپایی هنوز فاصله زیادی تا سطح دو درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی اروپا داشته باشد.

کمترین نرخ تورم ثبت شده در این مدت مربوط به یونان با ۰.۵ درصد است و پس از این کشور، کرواسی و پرتغال با ۰.۶ درصد قرار دارند. از طرف دیگر بیشترین نرخ تورم نیز مربوط به رومانی با ۳.۲ درصد بوده است و پس از این کشور، لتونی با ۲.۹ درصد و استونی و مجارستان هر دو با ۲.۸ درصد قرار دارند.

نرخ تورم در مقایسه با ماه دسامبر در ۱۶ کشور اروپایی کاهشی بوده است، در پنج کشور نرخ تورم تغییری نکرده است و در هفت کشور نیز تورم افزایشی بوده است. در بین دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، نرخ تورم ایتالیا ۰.۹ درصد، اسپانیا یک درصد، فرانسه ۱.۴ درصد، اتریش و آلمان ۱.۷ درصد و هلند دو درصد بوده است.

بیشترین کاهش ماهانه مربوط ایتالیا و اسپانیا با کاهش ۱.۷ درصدی نرخ تورم بوده است و بیشترین افزایش نرخ تورم ماهانه مربوط به اسلواکی با ۱.۲ درصد و جمهوری چک با یک درصد بوده است.

در بین دیگر کشورهای اروپایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به ژانویه ۲۰۱۹ در ایسلند ۱.۸ درصد، نروژ ۳.۶ درصد و سوئیس ۰.۷ درصد بوده است. نرخ تورم هر سه این کشورها در ماه ژانویه در مقایسه با ماه قبل کاهشی و به ترتیب برابر منفی ۱، منفی ۰.۶ درصد و منفی ۰.۶ درصد بوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید