عربستان صادرات نفت خام به چین در سال ۲۰۱۹ را افزایش می‌دهد

کدخبر: ۲۷۰۷۸۷
اقتصاد نیوز: عربستان سعودی با تغییر استراتژی شرکت آرامکو برای افزایش سهم بازار خود در بزرگترین مصرف کننده نفت جهان، صادرات نفت خام به چین در سال ۲۰۱۹ را افزایش می‌دهد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، یک منبع آگاه به رویترز گفت: انتظار می‌رود صادرات نفت خام عربستان سعودی به چین از حدود یک میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ به حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ رشد کند.

جهش صادرات به چین با وجود کاهش تولید نفت به دلیل پیمان محدودیت اوپک و متحدانش، منعکس کننده تقاضای رو به رشد از سوی خریداران چینی است.

شرکت آرامکوی سعودی که سال‌ها نفت مورد نیاز نهادهای دولتی چین را تأمین می‌کرده است، با امضای قراردادهایی با پالایشگاه‌های جدید و خصوصی، استراتژی خود برای توسعه سهم بازارش در چین را تغییر داده است.

عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، اما در سه سال گذشته عنوان بزرگترین صادرکننده نفت به چین را به روسیه واگذار کرده است. این اتفاق پس از فعالیت یک خط لوله جدید و خرید نفت بیشتر از روسیه توسط پالایشگاه‌های مستقل چینی روی داد.

به گفته منابع صنعتی، اما آرامکو دست به کار شده و قراردادهای تأمین بلندمدتی را امضا کرده تا دوباره بزرگترین صادرکننده نفت به چین شود.

در سفر هفته گذشته محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به چین، دو قرارداد جدید بزرگ اعلام شد و آرامکو موافقت کرد با شرکت نورینکوی چین برای توسعه یک مجتمع پالایش و پتروشیمی در شهر پانجین قراردادی به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد دلار امضا کند.

آرامکو همچنین توافقی را برای خرید ۹ درصد سهم شرکت ژیجیانگ پتروکمیکال امضا کرد تا طرح خود برای داشتن سهمی در مجتمع پالایش و پتروشیمی به ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ژوشان در جنوب شانگهای را نهایی کند.

طبق آمار رسمی، عربستان سعودی صادرات نفت به چین را در سال ۲۰۱۸ به میزان ۸.۷ درصد افزایش داد و به ۵۶.۷۳ میلیون تن یا معادل ۱.۱۳۵ میلیون بشکه در روز رساند.

واردات چین از روسیه ۶.۹۷ میلیون تن یا معادل ۱.۶۴ میلیون بشکه در روز در ژانویه در مقایسه با ۱.۳۱ میلیون بشکه در روز در ژانویه سال ۲۰۱۸ و ۱.۶۶ میلیون بشکه در روز در دسامبر بود.

بر اساس گزارش رویترز، عربستان سعودی اعلام کرده قصد دارد حدود ۹.۸ میلیون بشکه در روز نفت در مارس تولید کند که بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از سطح تولیدی است تحت پیمان اوپک با آن موافقت شده بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید