بازگشت روند ریجستری به شرایط سابق

کدخبر: ۲۷۱۵۰۹
اقتصادنیوز: طبق آخرین تصمیمات اتخاذ شده در حوزه ریجستری، روند ثبت نام برای مدت نامشخصی به شرایط سابق بازگشته و افرادی که خروج از کشور نداشته اند نیز می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند.
به گزارش اقتصادنیوز بعه نقل از خبرگزاری میزان، طرح ریجستری گوشی تلفن همراه، موضوع با اهمیت حوزه دیجیتال است که اجرای آن با هدف مقابله با گوشی تلفن همراه قاچاق موجود در بازار از پاییز سال گذشته آغاز و تا آخرین روز از فروردین ماه سال جاری ادامه یافت.

طرحی که طی آن تمام گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌های سیم کارت خور که قابلیت دریافت تماس یا پیامک را دارند مشمول می‌شوند.

در روند اجرایی طرح ریجستری و برای پوشش همه جانبه گوشی‌های تلفن همراه وارد کشور شده، سامانه همتا یا سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتور‌های تلفن همراه، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گمرک جمهوری اسلامی ایران فعال تا پاسخگوی گوشی‌های، مسافرانی که به صورت کالای همراه تعداد محدودی وارد می‌شود، باشد.

با نوسان نرخ ارز در سال جاری و چالش‌های پیش روی وارد کنندگان گوشی تلفن همراه، این سامانه راه دررویی برای قاچاق گوشی و تامین بخشی از نیاز بازار بود که این مسیر نیز در روز‌های گذشته دستخوش تغییراتی شد؛ تغییراتی که طبق آن ثبت گوشی مسافری بر روی غیرمسافران بسته شد و تنها کسانی که ورود و خروج به کشور داشته‌اند از طریق هماهنگی با سامانه ناجا و گمرک، می‌توانند از این سایت برای ریجستری گوشی تلفن همراه استفاده کنند.
 
موضوعی که واکنش های متعددی را به دنبال داشت و بازار را با شوک جدیدی رو به رو کرد، به همین خاطر تنها چند روز از اجرای این طرح جلسه ویژه ای در این خصوص تشکیل تا بازبینی در این زمینه صورت گیرد.

در همین راستا، مهدی محبی رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، با اعلام اینکه روند ثبت نام در سایت گمرک به روال پیش از تغییرات بازگشته، گفت: با این تغییر مجددا افراد می‌توانند به عنوان مسافر به سایت مراجعه و گوشی‌های خود را ثبت نام و کد فعال سازی دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه طبق صحبت‌های پیشین هدف بر این بود که سامانه گمرک با سامانه ناجا لینک شود تا تنها کسانی که ورود و خروج قانونی داشته اند، امکان ثبت گوشی تلفن همراه را داشته باشند، گفت: تصمیم بر این شد که فعلا این اتفاق نیفتد تا زمانی که مجددا برای این موضوع تصمیم گیری صورت گیرد که زمان این تصمیم گیری مشخص نیست.

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی اظهار کرد: اتصال دو سایت ناجا و گمرک موضوعی است که از لحاظ قانونی باید اتفاق افتد، اما شرایط فعلی انتخاب خوبی برای اجرای این موضوع نبود.

محبی در خصوص اطلاع رسانی اجرای این قانون، بیان کرد: لینک چند روزه این دو سایت بدون ابلاغ و اطلاع رسانی عمومی برای مردم و اصناف صورت گرفت که این مسئله مشکل ساز شده بود.

وی گفت: از امروز هر شخص با یک کد ملی در سال می‌تواند یک دستگاه گوشی تلفن همراه در سامانه ثبت و فرآیند ریجستری آن را تکمیل کند.

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی در توضیح تامین بازار شب عید افزود: با توجه به اینکه سامانه باز شده، تقاضای بازار شب عید بهتر تامین خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری میزان، آن چه مشخص است کاهش عرضه محصول به بازار بنا بر دلایل مختلف، افزایش قیمت را به دنبال دارد که این افزایش در روز‌های پایانی سال می‌تواند دو چندان باشد.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید