عرضه نفت خام در بورس با قیمت پایه ۵۹ دلار و ۶۳ سنت

کدخبر: ۲۷۱۷۰۱
اقتصادنیوز: بورس انرژی تا ساعاتی دیگر برای مرتبه ششم میزبان نفت خام با قیمت پایه ۵۹ دلار و ۶۳ سنت خواهد بود. عرضه‌ای که به گفته وزیر نفت قرار است هر هفته صورت بگیرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، وزارت نفت با هدف تنوع‌سازی روش‌های فروش و مشارکت بخش خصوصی در فروش، تصمیم به عرضه نفت خام و میعانات گازی در رینگ بین‌المللی بورس انرژی گرفته است. تاکنون، نفت خام پنج مرتبه در بورس انرژی عرضه شده است که دو مرتبه بی‌مشتری ماند. با این حال نفتی‌ها بر این باورند که مشتریان در حال آشنا شدن با این فرآیند هستند و به مرور زمان نفت در بورس مشتریان خود را پیدا خواهد کرد. در این راستا بیژن زنگنه - وزیر نفت - درباره فروش نفت خام در بورس انرژی ایران اظهار کرده که ممکن است مدت زمانی طول بکشد فروش نفت در بورس جا بیفتد، اما وزارت نفت هر هفته نفت خام را در بورس انرژی عرضه می‌کند.

وی با بیان این‌که سفرهای لازم برای فروش نفت انجام شده است، افزود: به دنبال نمایش کارهایم نیستم، زیرا سفرها و مذاکرات باید منفعتی برای کشور داشته باشد و احتمال موفقیت در آن بالا باشد. وزیر نفت همچنین از رایزنی‌ها و مذاکرات پشت پرده و آشکار برای فروش نفت خام خبر داد.

در این راستا، تا ساعاتی دیگر ششمین عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی صورت می‌گیرد. شرایط عرضه در این دوره مشابه عرضه قبلی است. پیش پرداخت شش درصد و امکان تسویه ۱۰۰ درصد ریالی از ویژگی‌های این عرضه است. همچنین مدت تسویه حساب از زمان بارگیری ۹۰ روز تعیین شده است.

اما در مرحله ششم عرضه همانند نوبت قبل، یک میلیون بشکه نفت خام سبک با حجم خرید حداقل تعداد ۳۵ هزار بشکه و قیمت پایه ۵۹ دلار و ۶۳ سنت برای هر بشکه تعیین شده است. پنجمین عرضه در تاریخ ۲۹ بهمن‌ماه با فروش ۳۵ هزار بشکه به قیمت ۵۲.۲۵ دلار به ازای هر بشکه انجام شده بود. قیمت پایه در عرضه پنجم ۵۶.۸۱ دلار به ازای هر بشکه بود.

بر اساس این گزارش، ششم و بیستم آبان‌ماه، نخستین و دومین عرضه نفت خام در بورس بود که نسبتاً با موفقیت انجام شد و نفت خام به فروش رسید. اتفاقی که پای بخش خصوصی را به فروش نفت باز کرد و نفتی‌ها رضایت خود را از این اتفاق ابراز و اعلام کردند که این فرآیند ادامه‌دار خواهد بود. از سوی دیگر، بورسی‌ها نیز اعلام کردند این عرضه‌ها به‌طور منظم انجام می‌شود که با این کار، بخش خصوصی بتواند وارد معاملات نفت خام شود.

عرضه سوم و چهارم که در روزهای یکم و بیست و پنجم بهمن‌ماه صورت گرفت، روند دیگری را طی کردند و با این که در این عرضه‌ها، تسهیلاتی برای خریداران در نظر گرفته شد، نفت بی‌مشتری ماند. برای مثال یکی از این تسهیل‌گری‌ها، تسویه ریالی برای خریداران داخلی و افزایش زمان تسویه برای خریداران خارجی بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید