هزینه انتقال آب از دریای عمان

کدخبر: ۲۷۵۴۳۲
نماینده مردم فیروزه و نیشابور در مجلس با بیان اینکه پروژه انتقال آب دریای عمان به خراسان 5 میلیارد یورو هزینه می‌برد، گفت: این پروژه در بلند مدت به سود کشور خواهد بود.
هزینه انتقال آب از دریای عمان

به گزارش اقتصادنیوز، حمید گرمابی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اقدام سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان، گفت: تنها راهکار بلند مدت برای مقابله با بحران در فلات مرکزی کشور و خراسان، همین موضوع انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس و شیرین سازی آب شور دریاهای آزاد است.

نماینده مردم فیروزه و نیشابور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چنانچه در این زمینه طرح و برنامه‌ای نداشته باشیم در سال‌های آینده قطعا با مشکلات عدیده‌ای در فلات مرکزی کشور و خراسان مواجه خواهیم شد، افزود: البته با توجه به هزینه‌های بالای اجرای چنین پروژه‌هایی، این آب انتقالی فقط باید برای مصارف شرب و در نهایت در صورت باقی ماندن مازاد برای مصارف صنعتی استفاده شود.

انتقال سالانه 50 میلیون متر مکعب آب از دریای عمان به خراسان

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان با توجه به هزینه‌های سنگین انتقال آب، نباید از این آب برای مصارف کشاورزی استفاده کرد، ادامه داد: بر اساس طرح اولیه، پیش بینی شده که سالانه 50 میلیون متر مکعب آب از دریای عمان به خراسان منتقل شود که هزینه این پروژه حدود 5 میلیارد یورو نیز تخمین زده شده است.

این پروژه‌ هزینه بر در دراز مدت به سود کشور است

گرمابی اضافه کرد: البته این هزینه سنگین قطعا در دراز مدت به سود کشور خواهد بود و در عین حال باید در مصرف این آب نیز نهایت دقت صورت گیرد که صرف آشامیدن و نهایتا در صنایعی که آب در سیکل بسته در جریان است استفاده شود. آن هم برای صنعتی که توان مالی برای خریداری چنین آب را داشته باشد.

اجرای پروژه 5 سال زمان می‌برد

این نماینده مردم در مجلس با یادآوری اینکه در طرح اولیه و مطالعات اولیه انتقال آب دریای عمان به خراسان طول زمان اجرای پروژه حدود 5 سال تخمین زده شده است، افزود: البته در کنار اجرای این طرح نیز یک نیروگاه هم احداث خواهد شد و از این جهت اشتغال زایی بسیار خوبی برای این خط لوله آبی ایجاد خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه البته در قانون بودجه سال 98 اعتبار و ردیفی با توجه به شرایط خاص کشور برای این پروژه در نظر گرفته نشده است، ادامه داد: اما دستگاه‌های ذی ربط باید از اعتبارات پژوهشی خود برای تکمیل مطالعات این پروژه استفاده کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید