تردید تاجران نفت به توانایی عربستان و امارات برای جبران کاهش صادرات ایران

کدخبر: ۲۷۹۵۴۴
اقتصاد نیوز: درحالی که آمریکا مدعی شده است عربستان می تواند توقف صادرات نفت ایران را در بازار جبران کند اما تاجران نفت در مورد توانایی عربستان و امارات برای جبران کاهش صادرات ایران بدون افزایش قیمت نفت تردید دارند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا عربستان و امارات باید اطمینان دهند که بازار نفت از نظر عرضه مشکلی ندارد.

 وزارت  امور خارجه آمریکا در توضیح دلیل لغو معافیت ها برای خریداران نفت ایران اعلام کرد عرضه کافی نفت در بازار وجود دارد و موجودی نفت خام از نظر فصلی به اندازه است. ما از کشورهای تولید کننده نفت مثل عربستان و امارات قول گرفته ایم که تولید نفت برای جبران کاهش صادرات نفت ایران افزایش پیدا کند.

 وزارت امور خارجه آمریکا اشاره کرد که ذخایر نفت در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی بالاتر از میانگین 5 ساله و تولید نفت آمریکا و صادرات آن هم رو به افزایش است. سایر تولیدکنندگان نفت به بازار نشان داده اند که می توانند تولید را افزایش دهند و نفت از دست رفته ایران را جبران کنند.

 تصمیم لغو تمام معافیت های باقیمانده از تحریم‌های ایران به دنبال تماس‌های مکرر بین دیپلمات‌های کاخ سفید و رهبران عربستان و امارات صورت گرفت.

  تحریم های سخت تر احتمالا مشروط به اطمینان از جبران کمبود بشکه‌های نفت ایران توسط امارات و عربستان بوده است تا بتوان قیمت نفت را ثابت نگه داشت.

 سیاست‌گذاران ارشد آمریکا معتقدند اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران دسترسی به نفت خام را کاهش نمی‌دهد یا قیمت نفت و در نتیجه قیمت سوخت را برای رانندگان بالا نمی برد.

   ولی تاجران نفت نظر دیگری دارند. تحریم های جدی تر عرضه نفت را در نیمه دوم سال کاهش و بازار را در معرض کمبود موجودی و افزایش قیمت قرار می‌دهد.

  حتی قبل  از اعلام تحریم ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری تامینی و سایر مدیران مالی بیش از 500 میلیون بشکه نفت خام اضافی و سوخت خریداری کرده بودند که نشان می‌دهد بسیاری تاجران انتظار داشتند عرضه نفت در نیمه دوم سال کاهش یابد.

 تاجران به نتیجه ای متفاوت در مورد دورنمای عرضه نفت و موجودی آن و قیمت آن در نیمه دوم سال 2019 نسبت به مشاوران آمریکایی یا عربستان و متحدان آنها رسیده اند.

 تاجران نفت در مورد توانایی عربستان و امارات برای جبران کاهش صادرات ایران بدون افزایش قیمت نفت تردید دارند.

 تاجران احتمالا به افزایش قیمت نفت ادامه می‌دهند تا عربستان و امارات تولیدشان را افزایش دهند و بشکه های اضافی را نشان بازار دهند یا کاخ سفید مجبورشان کند این کار را انجام دهند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید