بارش باران در کشور چه میزان افزایش یافته است؟

کدخبر: ۲۸۰۸۷۸
اقتصاد نیوز: ضیاییان گفت: از ابتدای مهر تا نهم اردیبهشت، مجموع بارش‌های کشور نسبت به دوره بلندمدت بیش از ۴۳.۷ درصد رشد داشته است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، صادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی  درباره آخرین میزان بارش از ابتدای سال زراعی جدید اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا ۹ اردیبهشت، مجموع میزان بارش کشور ۲۹۳.۸ میلی متر بوده، در حالیکه مدت مشابه سال قبل ۱۲۶.۵ میلی متر و بلندمدت ۲۰۴.۴ میلی متر بوده است.

وی با بیان اینکه مجموع بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۲ درصد و بلندمدت ۴۳.۷ درصد رشد داشته است، افزود: با توجه به بارش‌های مناسب در سال زراعی جدید ۱۲۶.۵ درصد نسبت به یک سال کامل آبی بیشتر بارش دریافت کردیم.

ضیاییان با اشاره به اینکه تمامی استان‌ها بیش از نرمال بارش دریافت کردند، بیان کرد: در این میان استان ایلام ۱۰۵ درصد، لرستان ۹۸ درصد و گلستان ۹۳ درصد بیش از دوره بلندمدت خود بارش دریافت کردند.

رئیس مرکز خشکسالی میزان بارش در اردیبهشت را نرمال و بیش از نرمال پیش بینی کرد و گفت: براساس بولتن‌های هواشناسی در اردیبهشت میزان بارش به ویژه در شمال غرب حاشیه البرز و زاگرس بیش از نرمال و سایر نقاط نرمال خواهد بود.

به گفته وی، اگرچه از لحاظ اقلیمی بارش‌های تابستانه سهم چندانی در بارش‌های سال زراعی ندارند، اما در تابستان امسال بارش‌های رگباری و نقطه‌ای به خصوص در مناطق مرتفع رخ خواهد داد.

این مقام مسئول در ادامه افزود: براساس داده‌های هواشناسی پیش بینی می‌شود که مجموع بارش تا پایان سال زراعی به ۳۲۵ تا ۳۳۰ میلی متر برسد، البته این آمار به سبب برآوردی بودن با خطا همراه است.

وی میزان دما در اغلب نقاط کشور را کمتر از بلندمدت اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در خرداد دما در بخش‌هایی از کشور بین نیم تا یک درجه بیش از بلندمدت خواهد بود.

رئیس مرکز خشکسالی با بیان اینکه کمبود بارش سال زراعی گذشته به سبب بارش‌های مناسب اخیر به طور کامل جبران شده است، افزود: البته شاخص‌های خشکسالی تا پایان فروردین نشان می‌دهد که همچنان ۳۸ درصد کشور به سبب افزایش دما با خشکسالی کوتاه مدت یکساله روبروست.

ضیاییان در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه افزایش دما در میزان تبخیر و تعرق تاثیر بسزایی دارد، بنابراین علی رغم بارش‌های نرمال و بیش از نرمال در سال زراعی جدید کماکان ۳۸ درصد کشور با پدیده خشکسالی روبروست که خوشبختانه میزان خشکسالی چندان قابل ملاحظه نیست.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید