از چه زمانی رمزهای بانکی ایستا غیرفعال می شود؟

کدخبر: ۲۸۲۱۶۵
اقتصاد نیوز: براساس آخرین مهلت بانک مرکزی به بانک‌ها، از ابتدای خرداد ماه تمامی رمز‌های ایستا غیرفعال شده و مشتریان صرفا باید از رمز‌های یکبار مصرف دوم استفاده کنند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از میزان، بانک مرکزی سال گذشته تا پایان آذرماه به بانک‌ها مهلت داد تا رمز یکبار مصرف دوم بانکی را ارائه دهند و در غیراینصورت در صورت کلاهبرداری احتمالی موظف به جبران خسارت‌های مشتریان خود خواهند بود، اما پس از مدتی آخرین مهلت بانک مرکزی برای ارائه زیرساخت‌ها پایان اردیبهشت ماه تعیین شد.

با این حال کمتر از ۲ هفته به پایان مهلت بانک مرکزی برای فعالسازی رمز یکبار مصرف دوم بانکی زمان باقیست و از ابتدای خرداد ماه تمام رمز‌های دوم کارت بانکی غیر فعال و صرفا انجام تراکنش‌های مبتنی بر کارت با رمز یکبار مصرف دوم انجام می‌شود و تمامی بانک‌ها باید این خدمت را به مشتریان ارائه دهند.

البته این موضوع از سوی برخی بانک‌ها با پیامک به مشتریانشان اطلاع رسانی شده که برای فعالسازی رمز یکبار مصرف دوم خود به شعب یا خود پرداز‌های بانک مراجعه کنند و برای استفاده از این رمز‌ها نیاز است تا آخرین نسخه همراه بانک خود را بروزرسانی کنند. 

لازم به ذکر است که رمز یکبار مصرف دوم به صورت رایگان در نرم افزار رمز ساز یا از طریق پیامک برای مشتریان بانکی ارسال می‌شود.

همچنین رمز‌های دوم یکبار مصرف در تراکنش‌های مبتنی بر کارت باید حداقل هفت رقم طول و حداکثر ۶۰ ثانیه طول عمر داشته باشند که این خصوصیات از جمله الزامات بانک مرکزی محسوب می‌شود.

گفتنی است تکنولوژی رمز‌های یک‌بارمصرف یا OTP یکی از روش‌های مهم رمزنگاری است که امنیت در تراکنش‌های بر پایه کارت را افزایش می‌دهد و باعث کاهش جرائم بانکی و برداشت‌های غیرمجاز در سطح گسترده‌ای می‌شود.

همچنین با این اقدام ضریب امنیت تراکنش‌ها افزایش می‌یابد و تهدید‌های سایبری با هدف حفظ حریم خصوصی مشتریان به حداقل خواهد رسید و امکان سوء استفاده از رمز کارت‌های بانکی وجود نخواهد داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید