رشد شاخص بورس از نفس افتاد

کدخبر: ۲۸۲۷۹۷
اقتصادنیوز: شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (18 اردیبهشت) به عدد 211 هزار و 344 واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته منتهی به (11 اردیبهشت) با افت چهار درصدی همراه شد.
رشد شاخص بورس از نفس افتاد

به گزارش اقتصادنیوز؛ «نوید قدوسی»، کارشناس بازار سرمایه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا روند معاملات بازار سهام در هفته ای که گذشت را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: هفته گذشته برخی از عوامل غیر اقتصادی در کنار دیگر عوامل دچار هیجاناتی شدند که زمینه تلاطم چشمگیری را در بازار فراهم کردند.
وی با بیان اینکه شروع حرکت اصلاحی بازار بیشتر مربوط به تحولات سیاسی است، افزود: به نظر می رسد سیگنال هایی که از ابتدای هفته گذشته وجود داشت زمزمه شایعاتی بود که در نهایت روز چهارشنبه به صورت رسمی در قالب بیانیه خود را نشان داد.

** ریزش شاخص بورس در بازار هفته گذشته
قدوسی خاطرنشان کرد: فعالان بازار با توجه به اطلاعاتی که در اختیار داشتند اقدام به برخی از پیش بینی ها و نیز فروش تعدادی از سهم ها کردند که همین موضوع به مراتب زمینه ریزش شاخص در بازار هفته گذشته را فراهم کرد.
این کارشناس بازار سرمایه بحث مذاکرات تجاری را از دیگر موضوعاتی دانست که باعث کور شدن چشم انداز بازار شد، گفت: با توجه به اینکه کامودیتی ها تاثیر چشمگیری را در معاملات بازار ایفا می کنند عاملی جهت به وجود آمدن موج فروش و اصلاح بازار بودند.
وی بر دیگر عامل تاثیرگذار در اصلاح هفته گذشته شاخص بورس تاکید و بیان کرد: معامله گران و سرمایه گذاران بازار از ابتدای فروردین ماه تا روزهای نخست هفته گذشته سود بسیار خوبی را نسبت به دیگر بازارها کسب کردند، طبیعی است که در زمان کسب سود تصمیم به فروش سهام گرفتند.

** ورود نقدینگی به گروه خودرویی ها
قدوسی با اشاره به اینکه ورود نقدینگی ها به صنایعی مانند گروه خودرو که در یک فضای مبهم مثبت شکل گرفت باعث رشد هیجانی شاخص شد، افزود: همه نسبت به این موضوع واقف هستند که از لحاظ بنیادی گروه خودرو از وضعیت قابل دفاعی برخوردار نیست و تنها هجوم نقدینگی در این صنعت باعث رشد سهام این گروه شد.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه برخی از اتفاقات در بازار زمینه ایجاد معاملات اهرمی در بازار و نیز ترس افراد حاضر در این گروه ها جهت سرمایه گذاری را فراهم می کند، اظهار داشت: این موضوع علاوه بر زمینه سازی برای خرید هیجانی باعث فروش هیجانی هم می شود که همین امر زمینه ایجاد هیجان معاملات گروه خودرودر بازار هفته گذشته را فراهم کرد.
وی افزود: از آنجا که هفته گذشته گروه خودرویی ها جایگاه رهبری بازار را کسب کرده بودند باعث ایجاد هیجان در دیگر سهام ها و نیز موج فروش سنگین در بازار شدند.

** اصلاح هفته گذشته بازار لازم بود
به گفته قدوسی، قیمت ارز ، قیمت جهانی کامودیتی ها و توانایی شرکت ها در فروش و صادرات کالاهایشان از جمله عواملی هستند که به لحاظ بنیادی بر روند بازار بسیار تاثیرگذار هستند.
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: طی چند روز اخیر قیمت دلار به نفع بازار در حرکت بود اما افزایش ریسک سیاسی زمینه جرقه اصلاح قیمت ها را ایجاد کرد و باعث شد تا افرادی که به دنبال کسب سود بودند اصلاح سنگین و عمیقی را تجربه کنند.
وی با بیان اینکه روند میان مدت بازار با مشکلی مواجه نیست و رشد آن ادامه دار خواهد بود، افزود: اصلاح هفته گذشته بازار لازم بود و باعث شد تا انرژی را جهت شکل گیری موج بعدی صعود ذخیره کند.

** روند بازار در میان مدت افزایشی است
قدوسی افزود: اتفاقات هفته گذشته زمینه احتیاط معامله گران را فراهم می کند بنابراین طبیعی است که یک چرخشی در بازار ایجاد شود و احتمال تغییر مسیر و نیز ترکیب رشد بازار وجود داشته باشد.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به روند رشد دلار، وضعیت قیمت کامودیتی ها، وضعیت تولید و فروش شرکت ها نیز موج تورم موجود در اقتصاد کشور به نظر می رسد که روند بازار در میان مدت افزایشی و رو به رشد باشد.

** صنایع برتر در بازار هفته جاری
وی با اشاره به صنایع برتر در بازار هفته جاری گفت: اگر فرض را بر این بگذاریم که ترکیب رشد بازار با تغییر همراه شود، احتمال گرایش به سمت سهام بنیادی با نقدشوندگی بالا افزایش می یابد.
قدوسی با بیان اینکه گروه فلزات اساسی، معدنی، پالایشگاهی، دارویی در بازار هفته جاری با اقبال همراه خواهد شد، افزود: پتروشیمی ها گروه خوبی جهت سرمایه گذاری محسوب می شوند.

** بازار ارز، موتور اصل رشد شاخص بورس
در ادامه «علیرضا کاهدی»، کارشناس بازار سرمایه درگقت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: موتور اصلی رشد شاخص بورس، بحث بازار ارز است اما در هفته ای که گذشت یک سری از اتفاقات زمینه بهم ریختگی روند معاملات بازار را فراهم کردند.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: اتفاقاتی که در بازار دلار رخ می دهد یک ریسک محیطی است و باعث کاهش ارزش ریال می شود که این موضوع به زودی بر روند معاملات بازار تاثیرگذار خواهد بود.
وی افزود: به نظر می رسد چیزی که بازار تمام دارایی ها در طول چند روز آینده تجربه می کند کاهش قیمت نسبی آنها نسبت به نرخ ارز باشد که به مراتب باعث یک سری از ریزش ها در بازار خواهد شد.

** قیمت تمام دارایی ها حباب دارند
وی معتقد است، مسایل داخلی، بحران اجتماعی و احتمال درگیری های نظامی از جمله مسایلی است که احتمال دارد تاثیر شگرفی را بر روند بازار و نیز قیمت ها بگذارد.
کاهدی با بیان اینکه اکنون قیمت تمام دارایی ها با حباب همراه هستند، گفت: زمانی که قیمت ها با افزایش همراه شدند به نوعی بازی سفته بازان در بازار بود، ترکیدن این حباب قطعی است اما زمان آن مشخص نیست.

** اصلاح بازار اتفاق مهم معاملات هفته گذشته بود
همچنین «مصطفی امیدقائمی»، مدیرعامل سابق شرکت فرابورس ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: افت شاخص بورس در بازار هفته گذشته اتفاق مهمی بود که در ادامه نوسانات ارزی ایجاد شد.
وی افزود: گزارش 12 ماهه شرکت ها و نیز اطلاعات یک ماه اخیر شرکت ها زمینه تلاطم در بازار هفته سوم اردیبهشت ماه را ایجاد کرد.
امید قائمی با بیان اینکه بازار طی چند وقت اخیر یک دوره رونق را پشت سر گذاشت، اظهار داشت: عده ای که در این دوره قادر به کسب سود بودند به فکر خروج مقطعی از بازار سهام افتادند، این امر زمینه ساز رکود در بازار هفته گذشته بود که در آخرین روز هفته وضعیت معاملات تا حدودی بهبود یافت.

** شاخص بورس جا برای رشد دارد
مدیرعامل سابق شرکت فرابورس ایران گفت: به نظر می رسد با توجه به اطلاعات موجود از شرکت ها و وضعیت حاکم در بازار، شاخص بورس همچنان جا برای رشد داشته باشد.
وی افزود: اثر برخی از وقایع سیاسی دربازار باعث ایجاد برخی از ابهامات در بازار سرمایه شد که شراط تصمیم گیری برای سهامداران را در این موقعیت سخت تر کرده است.
امیدقائمی معتقد است که به رغم چالش های موجود، دوره رونق بازار تمام نشده و همچنان انتظار داریم که بازار کماکان به رشد خود ادامه دهد.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به صنایع برتر در بازار هفته جاری گفت: با توجه به افزایش قیمت ارز صنایع صادرات محور و نیز صنایعی که محصولات جایگزینی کالای وارداتی را تولید می کنند از جمله صنایعی هستند که می توانند به دنبال افزایش قیمت ارز با رشد همراه شوند.
وی در پایان تاکید کرد: شاخص بورس قابل پیش بینی نیست اما کاهشی که هفته گذشته رخ داد قابل جبران است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید