بانک مسکن شرایط پرداخت تسهیلات به بافت فرشوده را مشخص نکرده است

کدخبر: ۲۸۳۵۳۰
اقتصادنیوز: پور حاجت گفت: با اینکه پرداخت تسهیلات بافت فرسوده یارانه‌ای است، اما در ۵ سال گذشته یارانه‌ای به بخش خصوصی پرداخت نشده است.
بانک مسکن شرایط پرداخت تسهیلات به بافت فرشوده را مشخص نکرده است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فرشید پور حاجت دبیر انجمن انبوه سازان گفت: سال ۹۷ مسکن دچار تحولات قیمتی شد و ریسک معاملات در این بخش افزایش پیدا کرد و این امر باعث سلب اعتماد تولید کنندگان شد.

وی ادامه داد: نقش دولت و مجلس در رونق تولید بسیار تاثیر گذار است، زیرا با اتخاذ سیاست‌های مناسب باعث به جریان افتادن تولید می‌شوند.

دبیر انجمن انبوه سازان با بیان اینکه از بانک مسکن درخواست کردیم از طریق  تسهیلات بانکی  نقدینگی بخش خصوصی را تقویت کند افزود: از سال گذشته تولید کنندگان مسکن به دولت اعلام کردند که به دلیل وضعیت اقتصادی، نقدینگی در دست بخش خصوصی کاهش پیدا کرده است و بسیاری از آن‌ها سرمایه خود را از دست داده اند.

وی بیان کرد: تسهیلاتی که به تولیدکندگان می‌دهند جوابگوی  ساخت و ساز  نیست و به همین دلیل در سال گذشته از بانک مسکن درخواست افزایش تسهیلات مدنی را خواستار شدیم. هنوز بانک مسکن شروط پرداخت را مشخص نکرده است.

پور حاجت با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات باید هدفمند شود گفت: بیش از ۶۰ درصد متقاضیان مسکن خواهان مسکن کمتر از ۸۰ متر بنا هستند که باید برای متقاضیان واقعی مسکن برنامه ریزی‌های اصولی داشته باشیم و تولیدات مسکن را برای جامعه هدف خاصی در نظر بگیریم.

وی افزود: مسکن فرابخشی است و  وزارت راه و شهرسازی  به تنهایی نمی‌تواند مشکلات بافت فرسوده را برطرف کند دستگاه‌های زیربط باید همکاری لازم را با سازندگان داشته باشند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های خدمات رسان، چون وزارت نیرو همکاری لازم را برای تامین برق انجام نمی‌دهد، بطور مثال پروژه باز آفرینی شهری در اهواز ۸ ماه است که منتظر استعلام  شرکت توزیع نیرو  است و این باعث می‌شود تکمیل پروژه با تاخیر صورت گیرد و حتی در این رابطه درخواست مطالبه وجه‌های زیادی می‌کند.

پور حاجت یکی از دلایل بی استقبالی انبوه سازان برای ورود به بافت فرسوده را هزینه نوسازی شبکه خدمات عمومی اعلام کرد و گفت: هزینه نوسازی خدمات عمومی را چه کسی باید پرداخت کند؟ هیچ شرکتی برای پرداخت هزینه تمکین نمی‌کند.

دبیر انجمن انبوه سازان کشور تصریح کرد: پرداخت  تسهیلات بافت فرسوده  یارانه‌ای است، در ۵ سال گذشته یارانه‌ای به بخش خصوصی پرداخت نشده است.

وی بیان کرد: اگر قرار باشد اتفاق مثبتی در  بخش مسکن  صورت گیرد باید برای پرداخت تسهیلات به انبوه سازان تجدید نظر کنند. اگر اولویت ساخت وساز بر بازآفرینی شهری است باید تسهیلات ویژه‌ای برای این بخش در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: برای  نوسازی بافت فرسوده  مشکل اجرای نداریم باید مشوق‌های زیادی برای ورود تولیدکنندگان به این بخش درنظر گرفته شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید