تولید چشم انتظار راهکارهای اجرایی

کدخبر: ۲۸۳۷۹۰
اقتصادنیوز :یک عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: تاکید روز گذشته مقام معظم رهبری بر لزوم توجه جدی به رونق تولید و نامگذاری سال به همین نام از نظر سیاست‌های کلان بسیار راهگشا است و امروز دستگاه‌های اجرایی باید در عرصه عمل راهکارهای لازم را در این رابطه ارائه کنند.

به گزارش اقتصادنیوز؛ عباس آرگون در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: برای آنکه مشکل تولید در اقتصاد ایران مورد بررسی قرار گیرد باید ابعاد مختلف ماجرا را در سال‌های اخیر رصد کرده و مشخص شود کار از چه بخش‌هایی برای تولیدکنندگان سخت شده و نیاز به بهبود دارد.

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار بر اقتصاد، اظهار کرد: افزایش قیمت ارز و به دنبال آن بالا رفتن قیمت مواد اولیه، افزایش هزینه‌های جانبی همچون خدمات و هزینه اداره کارگاه بخشی از عواملی است که شرایط را برای تولیدکنندگان دشوار کرده است. اگر به این مسائل، مشکلات تولیدکنندگان با سازمان امور مالیاتی، تأمین اجتماعی و بیمه را نیز اضافه کنیم بخشی از مشکلات فعالان در این حوزه مشخص می‌شود.

این عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به افزایش نرخ تورم در ماه‌های گذشته، گفت: وقتی نرخ تورم بالا می‌رود، از یک سو هزینه تولید افزایش یافته و از سوی دیگر مصرف‌کنندگان برای تهیه کالاها با محدودیت مواجه می‌شوند. در چنین شرایطی حتی اگر تولیدی صورت بگیرد نیز بازار کشش قیمت‌های جدید را نخواهد داشت.

آرگون ادامه داد: در چنین فضایی استفاده حداکثری از بازارهای صادراتی اهمیت بالایی دارد. ما در ماه‌های گذشته نه تنها نتوانستیم شرایط را برای بهبود صادرات فراهم کنیم که حتی برخی سیاست‌های اشتباه کار را برای صادرکنندگان دشوار کرده است.

وی با بیان اینکه برای رونق تولید باید تمام گزینه‌های موجود مورد استفاده قرار گیرند، تاکید کرد: بهبود شرایط زیرساختی تولید، مدیریت بازار توزیع و مصرف و تسهیل شرایط صادرات مسائلی هستند که با در کنار هم قرار گرفتن می‌توانند به رونق تولید کمک کنند.

آرگون خاطرنشان کرد: مسائلی که امروز فعالان اقتصادی ما با آن‌ها رو به رو هستند، مسائلی جدی و اثرگذار است که نمی‌توان انتظار داشت با شعار برطرف شود. دستگاه‌های اجرایی باید با کنار هم قرار دادن دغدغه‌های موجود راهحل‌های عملی را عرضه کنند که در نهایت به رونق تولید منجر شود.

به گزارش ایسنا، سال ۱۳۹۸ از سوی مقام معظم رهبری سال رونق تولید نامیده شده است. ایشان روز گذشته و در جریان دیدار با مسئولان کشور بار دیگر بر لزوم پیگیری سیاست‌هایی که به رونق تولید منجر شود، تاکید کردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید