رشد اقتصادی ژاپن همه را غافلگیر کرد

کدخبر: ۲۸۵۰۶۷
اقتصاد نیوز: با وجود پیش بینی ها برای ثبت رشد منفی، اقتصاد ژاپن همه را غافلگیر کرد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ رشد اقتصادی ژاپن در دوازده ماه منتهی به مارس در حالی به ۲.۱ درصد رسید که بسیاری از اقتصاددانان نرخ رشد تقریباً صفر درصد را برای این کشور پیش بینی کرده بودند. بخش بزرگی از ثبت این رشد عجیب مربوط به فاصله گرفتن صادرات از سطح واردات ژاپن بوده است به گونه‌ای که با کاهش ۴.۶ درصدی واردات و ۲.۴ درصدی صادرات، مازاد حساب تجاری ژاپن بیش از پیش افزایش یافته است.

مارسل تیلیان، کارشناس مسائل اقتصادی ژاپن در مؤسسه " کپیتال اکونومیکس" گفت: عملکرد تعجب‌آمیز اقتصاد ژاپن در سه ماهه نخست امسال نشان دهنده آن است که احتمالاً شاهد ثبت یک رشد خوب تا پایان امسال در سومین اقتصاد بزرگ جهان خواهیم بود.

پیش تر گروهی از اقتصاددانان ژاپنی پیش‌بینی کرده بودند رشد سه ماهه منتهی به ماه آوریل بر مبنای سالانه با توجه به کاهش ۱.۵ درصدی میزان صادرات و افت ۱.۸ درصدی مخارج سرمایه‌ای به تنها ۰.۰۰۳ درصد کاهش یابد. با این حال آمارهای رسمی جدید حاکی از غلط بودن این پیش بینی‌ها در خصوص نرخ رشد و میزان تجارت خارجی است.

با توجه به افزایش فراتر از سطح انتظار نرخ رشد اقتصادی ژاپن، اکنون برخی از سیاست‌مداران ژاپنی خواستار به تعویق افتادن لایحه افزایش نرخ مالیات بر فروش از هشت درصد به ۱۰ درصد شده‌اند. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن پیش‌تر از آمادگی برای تعویق این لایحه با توجه به کاهش تقاضای واردات چین از ژاپن و جنگ تجاری با آمریکا خبر داده بود.

برخلاف نخست وزیر ژاپن، وزیر دارایی این کشور کماکان خواستار اجرایی شدن افزایش مالیات‌ها است. توشیماتسو موتگی دیروز به خبرنگاران گفته بود که تغییری در دیدگاه ما نسبت به حمایت‌های بنیادین از تقاضای داخلی ایجاد نشده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید